BMW slakter gruppeunntaket
Det er moro med BMW. De gjør ting som de færreste andre bilfabrikkene gjør. Er det kanskje derfor de også avviker ved å tjene gode penger? Nå går de ut og slakter forslaget til nytt gruppeunntak – men med omvendt utgangspunkt. Det er ikke radikalt nok, sier BMW. Sånn sett er dette et paradoks, for Gruppeunntaket dukket opp på et BMW-initiativ for ca. 20 år siden. De søkte om noen spesielle markedsføringsrettigheter, fikk det, disse ble gjort gjeldende for alle kollegaene, og derved hadde vi en regulering av bildistribusjonen på gang. Disse reguleringene, eller beskyttelsene, ble utformet i det såkalte gruppeunntaket, som nå igjen skal revideres. Forslaget til det nye ble vedtatt av EU-kommisjonen for noen dager siden, og selv om innholdet enda ikke er offentlig kjent har for eksempel ACEA, sammenslutningen av europeiske bilprodusenter, gått kraftig ut mot forslaget. Hvilket ikke akkurat er en bombe. Men i pressemeldingen fra ACEA står det ikke noe om at foreningens medlem-med-best-inntjening, BMW, har et litt divergerende syn på saken. Til Süddeutsche Zeitung sa Joachim Milberg (bildet), BMW-sjefen, at ”dagens diskusjon stiller jo egentlig spørsmål om det er nødvendig eller ønskelig med en særbehandling av bilindustrien”. Greit nok for Milberg, sier selvfølgelig konkurrentene, med hans nisje-markedsføring vil han ikke merke noe til problemene vi andre kan få fra de nye forslagene. Han vil fortsatt kunne leve like beskyttet som han gjorde under det gamle regelverket. Men BMW-sjefen går lenger. ”Slik BMW-gruppen ser det ville vi synes det var en fordel om markeds-reglene for bilindustrien helt ut kunne matche de som gjelder andre sektorer” sa han. Men andre ord, full frihandel også når det gjelder biler. Banne i kjerka er ikke fornavnet engang. Men forbrukerorganisasjonene kommer til å forgylle ham. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |