Ny Ferrari i produksjon
Det er ikke ofte Ferrari forteller om en ny produksjonsmodell. Nå gjør de det, uten særlige fanfarer og faner. Ikke en gang en smilende Schumacher var der. Bilen vi snakker om er virkelig en som følger en rendyrket Ferrari-tradisjon. Fabrikken og myten er jo bygget opp på at Enzo bygget racerbiler for gatebilklientene sine. Hans hovedinteresse var at de skulle samle pokaler - om de samlet blondiner og overskrifter også gjorde ikke det noe - men de skulle gå fort og konkurrere. Derfor er 360 GT, som den nye produksjonsbilen heter, en virkelig Ferrari. Den er basert på 360 Modena Challenge modellen som vel er mer eller mindre håndbygget i 300 eksemplarer til nå. 360 GT blir derimot en ren katalog-modell, den ene av de to utgavene blir bygget opp rundt FIAs reglement for gruppe N-GT og med en 3586 ccm stor V8 motor rett bak øret på føreren. Det ser ut som om fabrikkens folk lar denne motoren stoppe på 430 hester foreløpig. Den andre utgaven skal tilfredsstille ACOs regelverk slik at den kan delta på Le Mans eller ALM-serien. Begge utgavene blir selvfølgelig fremstilt i ganske begrenset antall, selv om du ikke MÅ kjøre race dersom du kjøper en slik. 360 Modena Challenge modellen skal for øvrig også fortsatt bygges. Den racerserien må sies å ha vært en suksess i de tre årene den har eksistert. Halvgode, rike førere i like biler gir ganske dramatiske felt. Og svært gode inntekter for reservedels-aktiviteten i Maranello, skulle jeg tro. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |