Siktriller mot sølevær
Etter snø kommer søle, det slår sjelden feil. Sølevær betyr tilgrisete frontruter, hvilket fordrer velfylt spylevæskebeholder og god viskergummi-kvalitet i sikkerhetens navn, og formodentlig også lovens: For mye snø på vinduene til en bil i fart gir jo grunnlag for bøter, og da finner vi all grunn til at en frontrute som er ugjennomsiktig av søle stiller i samme kategori. Det dreier seg om førerens klarsynthet i dobbel forstand. Og at fritt utsyn fra førerplassen uten tvil er førerens ansvar. De fleste bileiere nøyer seg med etterfylling av spylevæske i henhold til føreforholdene, og å rengjøre eller skifte ut viskergummien før den begynner å smøre søla utover ruta i stedet for å få den vekk. De flinkeste og/eller mest forutseende gjør dette allerede når viskerne begynner å etterlate seg uvaskede striper i siktfeltet. Ikke bare på grunn av sikkerheten, men også grunnet slitasjen som følger av denne slipeeffekten. Å måtte skifte en slitt frontrute gir større svingninger på kontoen enn et par vindusviskere. En av de beste investeringene på dette området er å oppsøke et bilglassverksted for å få slipt siktriller i frontglasset. Ideen er ikke ny, men bortsett fra på Vestlandet (med sine store nedbørsmengder) virker det som om norske bilister har glemt dette utmerkede sikkerhetstiltaket som verkstedet etter avtale utfører mens du venter. Siktriller er spor som slipes horisontalt i ruta noen få cm over vindusviskerne, og som dermed er utenfor førerens siktfelt mot trafikken. Rillene rengjør effektivt viskerbladene hver gang de passerer dem, og fungerer samtidig som dreneringsrenner for sølevannet. Dermed holdes ruta så ren som det lar seg gjøre, og slitasjen på bladene er faktisk mindre enn om de drar urenheter og partikler med seg. Samtidig fordres det mindre mengder spylevæske, og som nevnt får også selve ruta lengre levetid. I disse tre faktorene ligger det en rask inntjening på rillenes pris. Viktigere enn dette er likevel den bedrede sikkerheten, og siden vi igjen berører emnet må vi understreke at siktriller må lages av fagfolk; spesielt viktig er dette på moderne biler der rutene er limt og utgjør et vesentlig bidrag til karosseriets bæreevne. Ukyndig utførelse som kan svekke glasset kan fort få kjedelige konsekvenser. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |