[]
[] [firmabil.no] []

Audi for deg med hastverk


Terje Ringen - BilNorge



Er du på jakt etter en rommelig familiebil med skikkelig sprut, kan nye Audi RS6 være løsningen. Den lanseres i Geneve og kommer til Norge i løpet av høsten.

Og her snakker vi virkelig om ytelser på nivå med de råeste sportsbiler fra Porsche og Ferrari. V8 motoren med biturbo yter 450hk og har et maks dreiemoment på hele 560 Newtonmeter i området mellom 1.950 og 5.600 omdreininger. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på formidable 4,9 sekunder og etter 18 sekunder passerer speedometernåla 200km-merket.

5-trinns gearkassa er automatisk av tiptronic-typen og har selvsagt et eget sportsprogram for den som ønsker å kjøre aktivt. Permanent firehjulstrekk gjennom Audis anerkjente quattro-teknikk sørger for at kreftene på best mulig vis overføres til et effektivt veigrep. Dette forsterkes av brede hjul montert på 18- eller 19-tommers felger og et helt nytt understell med betegnelsen DRC (Dynamic Ride Control).

RS6 skal leveres både som sedan og avant (stasjonsvogn), og de ytre forskjeller fra en ordinær A6 er ved første øyekast små. Studerer du fronten nærmere oppdager du imidlertid at den er lavere enn normalt og at den har solide luftinntak i den lave spoileren. Et diskret RS-emblem vitner også om at dette er en litt spesiell modellvariant. Bak stikker et forkrommet eksosrør ut på hver side og på bagasjelokket sitter en diskret spoiler, på stasjonsvognen over bakluka.

Men før du drømmer deg helt bort og løper til nærmeste Audi-forhandler og bestiller et eksemplar må vi strø litt salt i såret. For RS6 blir ikke noe allemannseie. En S6, den heftigste av dagens modeller med ”bare” 340hk, koster 1.176.600. Med norske hk-avgifter på drøyt hundre hester ekstra blir RS6’en vesentlig dyrere. Den ekstra hk-avgiften utgjør i seg selv drøye 125.000 kroner.

For at du skal se hvilke ytelser bilen har, har vi sammenlignet RS6 med noen andre biler av tilsvarende kaliber. Skjønt få av disse, med unntak av M5 og E55AMG, kan skilte med like god plass for 5.

Modell

Pris

Ant. hk

Dreiemoment

(Nm v/omdr.)

Aks. 0-100

Audi RS6

Ikke billig

450

560/1950

4,9 sek

Audi S6

1.176.600

340

420/3400

6,7 sek

BMW M5

1.308.000

400

500/3800

5,3 sek

Mercedes E55AMG

1.497.000

354

530/3000

5,7 sek

Aston DB7

1.960.000

416

542/5000

5,1 sek

Ferrari 456M

2.698.000

442

550/4500

5,2 sek

Porsche 911 Turbo

1.730.000

420

560/2700

4,2 sek


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: