[]
[] [firmabil.no] []

INFINITI


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



I 1989 fikk Hondas og Toyotas separate luksusmerker for det amerikanske markedet, henholdsvis Acura og Lexus, selskap av Nissans variant, Infiniti. Infinitis modeller var splitter nye, henholdsvis den sporty M30 med 3 liters V6-motor og luksussedanen Q45 med 4,5 liters V8-motor.

M30 ble også levert på andre markeder under betegnelsen Nissan Leopard, mens Q45 var utviklet fra Nissans konseptbil CUE-X (Concept Urban EXecutive). V8-motoren var også å finne i Nissan President. Fra 1990 kunne Q45 leveres med firehjulsstyring og hydraulisk kontrollert bakkeklaring, den var større enn BMWs 7-serie og priset på samme nivå.

Den Zen-inspirerte markedsføringen som ble Infiniti til del i begynnelsen var uvant kost for amerikanerne, og det tok tid før merket fikk skikkelig feste i sitt segment i primærmarkedene USA og Canada. Til gjengjeld satte Infiniti seg godt fast når det omsider satt. 

Navnet Infiniti er avledet av ordet infinity (uendelighet). En høyst diffus betegnelse innholdsmessig og samtidig temmelig ambisiøs – helt i tråd med en rekke andre bilmerker fra det østlige Asia. Det samme gjelder emblemet, en moderne utgave av bokstaven Q (som Infiniti har tatt copyright på). På engelsk, og altså også amerikansk, står forkortelsen Q både for question (spørsmål) og queen (dronning), så her har vi igjen en mix av det diffuse og det ambisiøse. Det skal åpenbart ikke være enkelt å konkretisere japansk logikk for mye!

På toppen av det hele har Infinitis Q-emblem klare assosiasjoner til konkurrentene Lexus’ og Acuras tilsvarende. Lexus’ oval inneholder en L med effekt som en pil ned mot venstre. I Infinitis logo, som også er oval, er ”L-pilen” snudd med spissen opp, slik som Acuras kombinerte A-bokstav og passer. Infiniti mangler imidlertid den horisontale streken i A-en og dessuten er ikke rammen i Acura-logoen oval.

Medium market-alternativ
I 1991 ble disse utpregede luksusmodellene supplert med den mer overkommelige G20, som var lite annet enn en lett pyntet Nissan Primera med en sint 2-liters firer på 142 hk. For Nissan hadde sett at Honda/Acuras resept førte til større markedsandeler enn Lexus/Toyotas, og selv om japanerne ikke har noe imot luksus er de enda svakere for salgsvolum.

Q45 kunne nå fåes på andre markeder som Nissan Infiniti(!!), mens samme modell med lenger akselavstand ble lansert som den nye generasjon av representasjonslimousinen Nissan President.

Nyheten i 1992 var J30, en sedanutgave av M30. Sistnevnte ble tatt av programmet to år senere. Til gjengjeld kom den store Infiniti Q i 1996, basert på Nissan Cima, med 3 liters V6-motor. Den bakhjulsdevne J30 ble i 1997-98 avløst av den jevnstore, men forhjulsdrevne I30 basert på Nissan Maxima, og nå kom også Nissan Terrano som Infiniti QX4 med 3,3 liters bensin-V6er. Q45, som bare hadde blitt detaljoppdatert siden starten, ble omsider avløst av en helt ny generasjon i 2001.

I tillegg til Nissan-plattformer har også andre japanske merker ligget til grunn for senere års Infiniti-modeller. Merket selger nå godt også i Midt-Østen og Asia, og en Europa-lansering skal finne sted i 2008. Sent samme år skal merket også introduseres i Norge, men i planene anno 2007 sies det at Infiniti ikke skal representeres gjennom samme organisasjon som de øvrige Nissan-produktene.  

FOTOALBUM (Klikk for større bilder):


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: