Franske fabrikker tjener penger
Omtrent samtidig har begge de to store franske bilprodusentene lagt frem 2001-resultatene. Mens Renault nesten gjentar 2000-resultatene har PSA gått frem 29 prosent i nettoresultat. Renault opptrer med nettoresultat på 1,05 milliarder Euro i fjor, i 2000 var tallet 1,08 milliarder. Men under disse tilsynelatende identiske resultatene ligger det en del bekymringer. For eksempel gikk driftsmarginen hos Renault-delen ned fra 5,4 til 1,3 prosent. Problemer med Tyrkia og Argentina, sammen med høye utviklingskostnader er deler av forklaringen på det. Renault begynner også å få problemer med en aldrende modell-serie, men de lover oss 20 nye modeller i løpet av to år, som skal senke gjennomsnittsalderen på produktene deres til ca. 3 år. Selv om omsetningen økte med 6,1 prosent, til 36,4 milliarder euro, sank driftresultatet for bildelen fra 1,57 milliarder euro til bare 216 millioner i fjor. Når resultatet allikevel ble flatt skyldes det ikke minst bidrag fra Nissan som nå går så det suser. Derfra fikk Renault nesten 500 millioner euro som de kunne plusse på bunnlinjen, samtidig som salg av ikke-kjerne virksomheter innbragte 632 millioner. Markedet ser ikke mørkt på situasjonen, Renault-aksjene løftet seg 3 prosent etter kunngjøringen. PSA-aksjene beveget seg derimot omtrent ikke. Der var det gode resultatet som ventet. For på tross av et labert globalt marked klarte produsenten av Peugeot og Citroën å øke nettoresultatet med nesten 30%, til 1,7 milliarder euro. Omsetningen økte ikke like meget, bare med 17 prosent, til 51,7 milliarder euro, og i volum økte PSA-modellene med 9 prosent i et marked som ble litt lavere enn i 2000. Selv om PSA-sjefen regner med en fortsatt nedgang i totalmarkedet i år, skal PSA fortsette å øke salget. Opp til 3,25 millioner biler i år, sier de, fra 3,13 i fjor. Ting ser ut til å gå den veien, i januar hadde PSA en markedsandel i Europa på 15,1 prosent, opp fra 13,6 i januar i fjor. Nye modeller er selvfølgelig en nøkkel til en del av disse bedrede tallene. Og nye modeller skal fortsatt komme. Fire nye ble lansert i fjor, seks nye skal komme i år og mellom 2001 og 2004 skal vi kunne ønske til sammen 25 nye modeller velkommen. Disse, pluss 20 nye Renaulter, kanskje motorjournalistene skulle begynne å lære seg litt fransk også? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |