That's a Honda That's
Hvor mye de som finner på modellnavn hos Honda tjener aner vi ikke. Han som gjorde den siste jobben der, fortjener en million – ikke på grunn av forfatterskapet, men på grunn av sine salgsegenskaper. Tenk å klare å overbevise fornuftige folk om at That’s er et godt navn! Dessverre kan nok ikke du gå inn til din nærmeste Honda-forhandler og be om en That’s. Bilen er en deltaker i den spesielle japanske Kei-klassen, de aller minste med ikke mer enn 660 ccm å hente hestene fra. I dette segmentet ligger Honda som nummer fire etter Xuku, Daihatsu og M’bishi. Det er de ikke fornøyd med, og har derfor kommet med denne modellen, i dagens Kei-typiske ”avrundet-boks” stil, som de regner med å selge 6000 av hver måned. Dermed vil Honda komme opp i nesten 300.000 biler i et marked som nok vil ende på 1,85 millioner enheter også i år. Som de fleste konkurrentene leveres den samme emballasjen utenpå en motor som leveres med eller uten turbo (64 eller 52 hester) og et understell med forhjulsdrift eller firehjulsdrift. Når det gjelder selve karosseriet og strukturen fikk konstruktørene lov til å boltre seg med litt større mål for noen år siden. Publikum begynte å bli bekymret for kollisjons-egenskapene til de minste bilene. En moderne konstruksjon som denne er en klar fire-stjerners i J-NCAP-testene. Miljømessig er de selvfølgelig på topp, de små bilene derfra. 0,5 liter/mil og et utslipp som møter japanske 2012-krav. Hadde den vært en større bil ville den derfor kunnet hente massive skatte-lettelser på hjemmemarkedet. Den ”grønne bilskatten” som ble introdusert for mindre enn et år siden gjelder imidlertid ikke Kei-klassen. De regnes som miljø-biler uansett. Men navnet? ”Hvordan er den bilen din?” – på engelsk: How’s that That’s? Det låter ikke helt greit, vel. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |