[]
[] [firmabil.no] []

Ny CLK fra Mercedes-Benz


Terje Ringen - BilNorge



Mercedes snøt Geneve-utstillingen for en verdenspremiere da de viste nye E-Klasse i Brüssel for en måneds tid siden. Men Stuttgart-konsernet har med seg godsaker til Sveits også, ikke minst sin nye CLK.

Evolusjon
Du kjenner den selvsagt igjen, for Mercedes-Benz gjør ikke dramatiske endringer med utseendet til en vellykket modell. Men den CLK som debuterer i Geneve i begynnelsen av mars er en helt ny bil som både er blitt større og som har fått mer krefter og forbedringer med hensyn til sikkerhet enn sin forgjenger.

En noe rundere front følger tidens trend, men de sammensatte, ovale lyktene og grillen med stjerne gjør at du ikke er i tvil om hvilken produsent som står bak kreasjonen. Og fortsatt mangler B-stolpen over dørene slik at du får plenty av luft når sidevinduer foran og bak åpnes samtidig.

7 motorer
Hele syv forskjellige motorer, tre gearkasse-alternativer og to design- og utstyrnivåer byr nye CLK på. Seks av de syv motorene er nye eller oppgraderte og leverer nå inntil 27hk mer samtidig som de har inntil 15 prosent høyere dreiemoment enn de ”gamle” CLK-motorene. Men dette har ikke gått på bekostning av forbruket, som i snitt er blitt seks prosent lavere.

To V8-modeller topper serien, CLK 500 med 306hk og rosinen i pølsa, CLK 55 AMG med hele 367hk. Disse klarer 0-100km/t på henholdsvis 6,0 og 5,2 sekunder. Videre tilbyr Mercedes to V6-varianter, en 2,6-liter på 170hk og en 3,2-liter som yter 218hk.

En ny generasjon 4-sylindrede motorer debuterer også sammen med CLK. CLK 200 Kompressor med tradisjonell innsprøyting yter 163hk mens CLK 200 GDI benytter direkte innsprøyting og oppnår 10hk mer. Og ønsker du et odde antall sylindere har Mercedes en alternativ løsning gjennom dieselvarianten, CLK 270 CDI med 170hk og et drivstofforbruk på beskjedne 0,67 liter/mil.

Større og mykere
Den nye coupéen har fått mykere former enn sin forgjenger, og den har vokst med 71mm i lengden, 18mm i bredden og 42mm i høyden. En økt akselavstand på 25mm sørger for bedre innvendig plass, og baksetene er individuelt sammenleggbare slik at du selv balanserer bagasjekapasiteten i forhold til hvor mange passasjerer du ønsker å ha med deg.

Selvsagt er også hele interiøret endret med nye instrumenter, senterkonsoll, dørpaneler og seter. Mye er også gjort på sikkerhetsfronten og en god del av det utstyret du tidligere måtte betale ekstra for, er nå inkludert i prisen. Utstyr for 2800 euro mer enn hos forgjenger, i følge Mercedes.

Vi kommer garantert tilbake med mer opplysninger om nye CLK, samt når den er aktuell for Norge, når Geneve-utstillingen åpner sine dører om to uker. I denne omgangen hadde vi bare lyst til å vise deg de første bildene av Stuttgarts nye kreasjon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: