INTERNATIONAL
Cyrus Hall McCormick (1809-1884) fra Virginia, USA, oppfant som 22-åring den mekaniske slåmaskinen og grunnla med dette utgangspunktet McCormick Harvesting Company. I 1847 flyttet bedriften til Chicago og i 1902 ble den slått sammen med fire andre selskaper til International Harvester Company, et gigantkonsern med 25.000 ansatte. Navnet International bunner etter all sannsynlighet i at produksjonen allerede var så stor at eksporten var betydelig. Intet tyder på at konsernet som sådan var internasjonalt. Som kjøretøyprodusent startet International Harvester med traktorer i 1906. I oktober samme år sto den første bil-prototypen ferdig. Den var av den såkalte ”high-wheeler”-kategorien, som var en primitiv forløper til våre tiders offroadere og en vanlig løsning på det miserable veinettet i datidens USA. 100 slike Auto Wagons ble bygget i den eksisterende McCormick-fabrikken før produksjonen etter et år ble flyttet til Akron i Ohio. To år senere kom også lastebilversjonen Auto Buggy. Samtlige modeller så langt hadde 2-sylindrede motorer.
Via IHC til International Lastebilene var mer konkurransedyktige. I 1914 fikk disse bilene navnet International i stedet for IHC, samtidig som ”high-Wheeler”-konseptet også her ble forlatt til fordel for mer ordinære lastebiler. To år etter kom et annet berømt International-produkt på programmet: Skolebusser! Da var 1.Verdenskrig i gang, og det ble ytterligere fart på lastebilbyggingen. Kardangaksel i stedet for kjeder var standard fra starten av, noe som var svært avansert på den tiden, og fra midten av 20-årene kunne bilene fåes med 6-sylindrede motorer og firehjulsbremser. Et nytt produksjonsanlegg var da allerede bygget i Springfield, Ohio og i 1929 åpnet International sin egen prøvebane i Fort Wayne, Indiana. International var blant de lastebilprodusenter som var mest åpne for spesialbestillinger. Allerede i 1925 bygde de et spesialchassis for 33-seters busspåbygg og fra 1930 kunne man få frambygde førerhus. Den tekniske utviklingen gikk også fort: Luftringer og toppventilerte motorer med utskiftbare sylinderforinger, var på plass et par år senere, dieselmotorer fra 1933, Hendrickson boggiaksel fra 1935 og sovekabin fra 1938.
Det første emblemet Denne rammen med navnet i var også å finne på sidene av motorens ventilkåpe og på sidene av motorpanseret. Denne siste plasseringen var ganske vanlig på lastebiler rundt 1930, men International holdt på det så lenge at det etter hvert ble et særpreg for merket.
Norskbygde drosjer
Spennvidde I 1956 kom en interessant modell i den helt andre enden: Stasjonsvogna Travelall, som var basert på et pickup-chassis og således bringer tanken tilbake til de norskbygde drosjene 20 år tidligere… modellen var i bruk i Norge til langt utpå 1970-tallet og huskes kanskje best i den utbredte ambulanseutgaven (av de større modellene hadde Norge også brannbiler). Travelall kunne fåes med 6- eller 8-sylindret motor og med 4WD som option. I 1961 kom ”lillebroren” Scout som var ment som konkurrent til Jeep og kunne fåes med 2,5-liters firer eller 4,7-liters V8. Den ble uhyre populær og 100.000 eksemplarer ble nådd i 1964.
Trange tider 1958 ble det første året som Internationals lastebilproduksjon overgikk landbrukmaskinenes, og året etter gikk Australia-filialen inn for egenkonstruerte modeller. Først til militære formål, men fra 1961 også sivile. I England ble bl.a. den USA-konstruerte Loadstar-serien bygget fra 1965 til 1969 før International trakk seg ut av landet igjen. På denne tiden hadde de fleste lastebilene modellbetegnelser som endte på –star, men i 1977 kom den nye S-serien med snutehus som ble standardisert for flere chassisstørrelser. Nedturen fortsatte likevel. I 1986-87 lå International Harvester nede for telling, hele virksomheten måtte reorganiseres under et nytt navn, Navistar Transportation Corporation, og veien tilbake ble seig og langsom. Det var slutt på lastebiler, men motorer ble fortsatt bygget som Navistar, og i årene 1990-95 ble en stor karossør for skolebusser gradvis overtatt helt. Etter en milliardinvestering begynte Navistar lastebiler igjen å dukke opp i 1998, to år etter endret konsernet navn til International Truck and Engine Corporation og bilene bar igjen navnet International – i en ny logo.
Videre logo-utvikling Hvor merket vil gå videre er det ennå for tidlig å si, men vi kan konstatere at 2001-resultatene ikke var pene. FOTOALBUM (Klikk for store bilder) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |