Slik virker det intelligente dekket
Elektroniske følere er nødvendige for at moderne styringselektronikk skal fungere, og derfor er moderne biler fulle av dem. Nå skal også dekkene utstyres med følere. Dekkene er bilens kontaktpunkt med veien, og er viktige for å overføre både langs- og siderettede krefter samt dempe støt fra veien. For at elektroniske styringsprogrammer, som for eksempel ABS, TCS (antispinnregulering) og ESP (Elektronisk Stabilitetsprogram) skal fungere optimalt, er de avhengig av informasjon om hvilke krefter som virker på dekkene. Til nå har disse informasjonene kommet via omveier. Man har for eksempel beregnet hvor mye gasspådrag og hvor stort rattutslag som kan tillates ved en gitt hastighet før en får hjulspinn, og på den måten greid å få antispinnregulerende systemer som fungerer meget godt. Continental vil derimot et skritt videre. For å sikre seg større innsikt og kunne påvirke utviklingen av elektroniske styringsprogrammer som påvirker en bils kjøre-egenskaper, har de kjøpt firmaet Teves som har vært blant de ledende når det gjelder utvikling av ABS-bremser og ESP. Meningen er å videreutvikle dagens styringsprogrammer ved å bruke dekkene som aktive informasjonskilder. Continental har derfor utviklet SWT, som i denne sammenhengen betyr SideWall Torsion.
Enkelt og genialt To følere er nødvendig for at SWT skal fungere, begge er festet til hjulopphengets fjærben. Den ene er plassert på nivå med dekkets topp, og den andre ved felgkanten. De to følerne får informasjon fra magnetiske felt på dekksiden. Et magnetisk pulver er tilsatt gummien i dekkets sidevegg. Pulveret er magnetisert og lagt på i felt som er vekselvis nord- og sydpolarisert. Hvis dekket ikke er utsatt for krefter i lengderetningen, vil skillene mellom de magnetiske feltene passere følerne samtidig og følerne registrer ingen tidsforskjell. Hvis dekket utsettes for krefter i lengderetningen, for eksempel ved en oppbremsing, vil deformasjonen i dekkets sidevegg gjøre at skillet mellom de magnetiske feltene passerer følerne til forskjellig tid. Hvor stor forskjell avhenger av hvor kraftig deformasjonen er. De to følerne sender sine impulser til styringsenheten for ABS- eller TCS-systemet.
Utnytter fordelene Den magnetiske sideveggen er allerede godt utprøvd og har vist seg å være stabil. Ettersom de to følerne plukker signaler fra dekkets innerside er det også liten fare for at de magnetiske feltene skal skades ved normal bruk. Når SWT er klart for salg er ennå uklart. Det har liten hensikt å lansere dekk med SWT så lenge det ikke finnes ABS- eller ESP-systemer som er utviklet for å bruke SWT. Continental Teves jobber derfor med nye styringsprogram til både ABS, ESP og TCS slik at disse kan utnytte SWTs fordeler. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |