[]
[] [firmabil.no] []

Ny MPV fra PSA/Fiat


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ikke uventet kommer de to PSA-fabrikkene og Fiat sammen med Lancia til å presentere sitt andre fellesprodukt i Geneve. De har allerede vist den nye felles varebilen, og nå kommer etterfølgeren til Ulysse og Evasion og hva de heter alle sammen.

Allerede på Frankfurt-utstillingen snakket vi en del med de involverte om dette prosjektet. Kodenavnet var V2 (Van nr 2?) og vi ble fortalt at denne gang skulle produktet bli litt mer egenartet for hver av de fire deltakerne. Det skulle med andre ord bli et design som hver av produsentene enkelt kunne gi noen trekk som gjorde bilen særpreget for akkurat det merket.

Nå er det ikke snakk om noe individuelt design, det er bare småting som skal endres fra merke til merke, hele grunnkonseptet er felles for alle fire. Det er for øvrig PSA som har holdt i prosjektet, på designsiden er prosjektlederen Curt Gwin. Han er sjefen for Advanced Design – en gruppe som befinner seg på historisk grunn: den gamle Talbot-fabrikken i Carrieres-sur-Poissy. Vi kan trygt regne med at amerikaneren Gwin har peiling på dette feltet. Han var også sterkt inne i bildet da forgjengeren ble skapt – den hadde for øvrig kodenummer U 60 (for de tre av dere som gjerne vil vite det!).

I hvor stor grad designerne har lykkes i å skape fire forskjellige uttrykk, aner jeg ikke. I skrivende stund har jeg bare sett Citroën’en, som logisk nok skal hete C8. Hos Peugeot skal den hete 807 – hvilket også er ganske logisk.

Nå kommer sikkert spesifikasjonene til å variere fra merke til merke, sannsynligvis kommer ikke de fire (eller tre, det er tvilsomt om vi får se Lancia-utgaven her hjemme) til å konkurrere direkte med felles pris og spesifikasjoner. Det blir nok ikke noe snakk om ulovlig modell/pris samarbeide, men hver importør kommer vel til å velge de variantene som passer hans utvalg og image best. Men felles er for eksempel målene: 471x185x 175, det vil si pluss 27 og pluss 2 og pluss 4 cm. Med en frontrute på 2 kvadratmeter håper jeg at oppvarming av den er tilgjengelig ekstrautstyr.

Inntil 8 seter, som alle kan reguleres individuelt eller tas ut og inn ganske enkelt. Det fortelles også at bilen har ”nærmere 60 smarte oppbevaringsrom”. Det holder for slike som meg: ”et øyeblikk konstabel, jeg husker ikke helt hvor jeg la sertifikatet…”

Det finnes selvfølgelig en rekke motoralternativ, både med bensin og diesel i tanken, og flere gearkasser. Vær obs på at nå heter det ikke automatgear, eller halvautomat. Nå heter det autoaktiv.

Utpå høsten vil bilene være her, da får vi nok vite litt mer om spesifikasjoner, utstyr og priser.

FOTOALBUM (Klikk for store bilder):


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: