Fremdeles prisvariasjoner i EU
EUs konkurransemyndigheter brygger opp under argumenter til fordel for å løse opp personbilmarkedet. Med en prisforskjell mellom to land på inntil 40% for det samme produktet kan flere komme til å ønske det kommende Gruppeunntaket velkommen. Mario Monti (bildet), som er konkurranse-kommisær i EU-systemet har lagt fem en plan som skal løsne bilfabrikkenes grep på distribusjonen av biler i Europa. Han, og forbruker-organisasjoner, har lenge argumentert for at det er for stor forskjell på bilprisene fra land til land, og at fabrikkene melker enkelte markeder. Storbritannia var et typisk eksempel. Da fabrikkene endelig forsto alvoret i EUs argumentasjon, og så at det begynte å hagle med skyhøye bøter mot dem som la frihandels-hindringer i veier for kunder, og begynte å regulere prisene nedover, eksploderte salget der. Fremdeles ser vi rekordmåned etter rekordmåned. Nå har EU-kommisjonen kommet med en ny prisundersøkelse. Den er basert på anbefalte listepriser i EUs 15 markeder. Ikke noen bombe akkurat, at tilstanden er som før. Billigst i Spania, Hellas og Finland, dyrest i Storbritannia, Tyskland og Østerrike. Den største forskjellen fant pris-sjekkerne på en firedørs 1,6 liters Opel Vectra. Den kostet 16.847 euro i Tyskland, men bare 11.946 i Finland. En Corsa kostet 8.942 euro i Tyskland, men bare 6.531 i Danmark. Så fant de en Golf til ca. 12.000 euro i Storbritannia men bare 8.940 i Finland. Her har vi variasjoner fra 41 til 35 prosent, men leser du brutto listepris vil du som regel finne ut at bilen allikevel er billigst der den er dyrest, fordi skatter og avgifter legges på de prisene som oppgis i undersøkelsen. Og det er som regel land med de høyeste avgiftene som får de laveste nettoprisene. Problemet for kommisjonen har vært at det legges hindringer i veien for kunder som for eksempel ønsker å kjøpe Golf’en sin i Finland for å ta den tilbake til Tyskland. Og det er slike problemer Kommisjonen nå skal forsøke å få kontroll over. Bilbransjen er ikke begeistret, men flere timer etter at Mario Monti hadde offentliggjort sin nye prisundersøkelse, var ACEA, de europeiske bilfabrikkenes talerør, enda ikke kommet på banen med argumenter om at Vectra er en utgående modell og at undersøkelsen er fire måneder gammel og derfor gått ut på dato, og at egentlig er de alle snille gutter. Men argumentene vil garantert snart være der igjen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |