Honda med Geneve-forbedringer
Nytt for Europa er en del av de bilene Honda kommer med til Geneve. Men Tokyo og Detroit har sett alt før, og det virker ikke engang som det vil komme en oppsiktsvekkende design-studie dit. Men ny CR-V og ny Jazz er velkommen. CR-V har vært en suksess i Europa også. Nå kommer den i ny utgave – konstruktørene har for eksempel senket bagasjerommet med 12 cm – merkbart bedre lastevolum er selvfølgelig resultatet av det. Mer fleksibel bakseteløsning gjør at lastvolumet kan komme opp i over 600 liter – snart nok til varebil? Vi har også med en ny motor å gjøre, men det som fanger større og større oppmerksomhet er graden av fotgjenger-aggressivitet. Som kjent kjører Euro-NCAP også en kollisjonstest mot en simulert fotgjenger. Honda er vel det eneste merket som foreløpig har fått toppkarakter der, og den nye CR-V er designet for å ha akkurat samme front-oppførselen som Civic og Stream. Honda har forstått dette med å rette seg etter konkurrerende regelverk. Det nye kollisjonstest-anlegget i Tochigi er så fleksibelt at der kan man reprodusere alle de kollisjonstester myndigheter og forbrukerorganisasjoner kan finne på. Nå skulle man kanskje tro at en USA-kollisjon kunne være den samme som en Australia-kollisjon, eller at en Euro-fotgjenger var like sårbar som en som krysset på diagonalen i det store krysset i Ginza, men nei. Forskjellige tester alle steder, men Honda kan gjøre dem alle hjemme. Jazz skal også vises i Geneve, og er vel på plass her hjemme ved sommertider. Polo-størrelse, 1,4 liters bensinmotor som også bare drikker av moteriktige, små drammeglass. Ellers kommer de til å vise forbedringer på NSX, som BilNorges brukere for lengst er gjort kjent med, og en litt oppgradert HR-V. Vi kommer også til å lære mer om Hondas Hybride Civic, som imidlertid ikke skal til Norden, de vil vise hybrid-konseptet Dual Note, vi skal få se det siste innen brenselceller (Honda lover sin brenselcellebil klar for markedet neste år) og det blir sikkert noe Formel 1 der også.. At den nye 1,7-liters CTDI-motoren (utviklet av Isuzu) er på plass i Civic, er dessverre også, foreløpig, bare av teoretisk interesse for Norden. Derimot vil det vel bli solgt noen eksemplarer igjen av S2000 som også er forsiktig oppgradert. Honda-standen skal altså ikke ha noen bombe, later det til, men vise en solid utviklingstendens. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |