Honda, Mitsu på JanJap-toppen
Japanerne er flinke til meget, men ikke til å levere kjappe meldinger om bilsalget. For eksempel er det ikke mange dager vi har visst at vi kunne ønske Mitsubishi velkommen tilbake. Sammen med Honda var de produksjonsvinnere i januar. Japan er på ivrig utsikt etter positive tegn fra industrien, og med fire av fem bilfabrikker som rapporterte produksjonspluss i januar, i forhold til 12 måneder tidligere, begynte yen’en å styrke seg mot dollaren, og observatører håpet at dette bare var forsmaken på den samlede industristatistikken, som offentliggjøres en uke etter disse tallene. Selv om altså de fleste økte, var det bare Mitsubishi og Honda som kunne fortelle om en prosentvis økning som ble skrevet med et syv-tall. 7,3 økte Mitsubishi med, i stor grad skyltes det den nesten nye eK bilen i Kei-(mikro) klassen. Dessuten hadde de en uvanlig elendig januar i fjor. Men allikevel – dette var første gang på 14 måneder at den nå ganske så Daimlerchrysler-dominerte produsenten kunne vise en år-på-år forbedring. Fest. Mens Mitsubishi klokket opp 132.095 biler globalt produserte Honda 227.888 biler, hvilket er en global vekst på 7,4 prosent – og her var januar 2001 heller ikke så dårlig. Og Japans største, Toyota, kunne – sammen med Daihatsu og Hino – telle opp 485.277 biler som betyr 4,6 prosent økning. Viktigere for dem er det nok at i januar økte eksporten også. Ikke siden slutten av 1999 har Toyota kunnet fortelle om en måned der eksporten økte i forhold til for 12 måneder tilbake. Og for Honda er det 24 måneder siden sist. Mazda hadde også en produksjonsøkning, litt mer forsiktig, med 3 prosent til ca. 70.000 biler. Og med 203.670 biler var Nissans produksjon faktisk 0,6 prosent lavere enn i fjor. Hvilket er som det skal være, Nissan strammer fremdeles inn på volumet – overskudd, omsetning og aksjekurs lider ikke akkurat under det, så ingen kommer til å ha problemer med å godta den tilbakegangen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |