[]
[] [firmabil.no] []

Ny Porsche klar, men bare på bilder


Terje Ringen - BilNorge



Før Geneve-utstillingen åpnet sine dører, ble det spekulert i om Porsche skulle vise sin nye SUV, Cayenne eller ikke. De valgte en mellomløsning.

De journalister som løp til Porsche-standen i dag morges ble nok en smule skuffet. Riktignok var det som vanlig mye lekkert å se på standen deres, men noe som luktet sterkt krydder fantes ikke. Trolig er det en avtale mellom Porsche og Volkswagen som gjør at bilen ikke er på plass i Geneve, for den har lenge vært testet og prøvet i både varme og kalde klimasoner.

Men Porsche valgte i alle fall å vise offisielle bilder av sin nye storsatsning, i tillegg til at de avslører en del vitale mål og data. Den nye bilen skal leveres i to utgaver med betegnelse Cayenne S og Cayenne Turbo. Begge er utstyrt med en 4,5-liters V8 motor, sistnevnte med bi-turbo. Og begge har selvsagt permanent firehjulsdrift.

Kraftig …
Cayenne S yter 340 hk og har et maks dreiemoment på 420 Newtonmeter i området fra 2.500 til 5.500 omdreininger. Det gjør at akselerasjonen fra 0 til 100 km/t foretas på respektable 7,2 sekunder og at bilen har en toppfart på 240 km/t. Det burde dekke behovet for de fleste.

… og stor
Trenger du enda mer skyv og krefter heter alternativet Cayenne Turbo. Bi-turboen øker hk-antallet til 450 og dreiemomentet til 620 Newtonmeter (v/2.250 – 4.750 o/min). Det gir 0-100 km/t på 5,6 kjappe sekunder og en potensiell topphastighet på 265 km/t. Imponerende data for en bil som måler 4,786m (L) x 1,928m (B) x 1,699m (H). Det betyr at den er både lenger og bredere enn konkurrentene BMW X5 og Mercedes M-klasse, men litt lavere. Sikkert bra for kjøreegenskapene.

Regn med at understell og bremser står i forhold til bilenes ytelser. Og hjuldimensjonen kan du selv velge, forutsatt at du holder deg mellom 18 og 20 tommer og er villig til å betale det Porsche-pusheren forlanger.

Porsche Cayenne er leveringsklar på høsten, og da vil den bli fulgt av sin slektning fra Volkswagen ved navn Tuareg. Hvis ikke VW-konsernet finner på et annet navn, da. For da den ble vist som prototyp i Detroit tidlig på nyåret, het den Magellan.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: