[]
[] [firmabil.no] []

Tilbakegang for vare- og last i Europa


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Underlig at det skal være så meget vanskeligere å telle de store og tunge, enn de langt over 10 millioner små personbiler, som blir bokført omtrent umiddelbart ved månedens slutt. Nå først er fjorårets over-og-under 3,5 tonn her.

Det viser seg at tallene for nyregistrerte nyttebiler (som mange liker å kalle dem, men det betyr jo at personbiler ikke er nyttige – hvilket de jommen er) gikk tilbake i fjor i forhold til året før.

2.246.448 var en nedgang på 3,1 prosent, og her snakker vi om alle nyttebiler, på begge sider av 3,5 tonn streken. På mange måter er tilbakegangen fordelt som på personbilene, når vi se på markedene. UK, Frankrike og Spania øker, mens Tyskland går skikkelig tilbake. Portugal, Østerrike og Sverige hadde tosifret prosentvis tilbakegang.

I de to segmentene ACEA, takorganisasjonen for Europas bilprosenter, opererer med, over og under 3,5 tonn, var tilbakegangen akkurat som for helheten: 3,1 prosent. Men her slo de forskjellige markedene ut noe annerledes. Når det for eksempel gjelder busser og biler over 3,5 tonn i Tyskland, så var tilbakegangen der hele 10,8 prosent. Og for å understreke hvilket år vi gikk inn i, så avsluttet de fjerde kvartal med over 20 minusprosenter. Men i denne klassen var det bare Hellas, Belgia, Spania, UK (meget forsiktig) og Frankrike som hadde fremgang.

Av de lette, som det ble solgt 1.854.607 eksemplarer av, var det Island som solgte færrest. 930 eksemplarer var 42% færre enn året før. Her var ellers Portugal, Nederland, Østerrike og Hellas blant de store taperne.

Og hvis du nå lurer på hvordan det gikk med VWs Transportere eller de tunge MAN lastebilene, så aner vi ikke. En ting er at ACEA har problemer med å telle totaltallet. Fordele det på merker klarer de slett ikke. Så der må vi nok vente enda noen måneder, til fabrikkene har bearbeidet sine egne tall. Siden hver fabrikk opererer med segmenter som ingen andre har – derved kan alle være litt vinnere – tar det litt tid for oss å bearbeide disse tallene tilbake til noe fornuftig.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: