[]
[] [firmabil.no] []

Hva skal drive GT 40?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Da GT 40 ble presentert som drømmebil på Detroit-utstillingen satt det en 5,4 liters V8 motor i den. Nå som det er bestemt at bilen skal produseres er spørsmålet hvilken motor ingeniørene egentlig skal putte i den.

Det var noe av det spennende med GT 40, der den sto i Detroit, at den åpenbart var bygget for å kunne kjøre. Fort. Og selv om det bare ble med de to konsept-modellene ville de i hvert fall etterlate seg et inntrykk av skikkelig konstruksjonsarbeide.

I hekken kunne man tydelig se at konstruktørene enda ikke hadde bestemt seg for hva som egentlig burde være der. Det var det såpass mye luft at det var åpenbart at det fantes flere motormuligheter.

Nå har Ford en rekke fete V8-motorer liggende på hylla, og en av dem ble valgt til å sitte i den bilen som ble vist frem. Dermed var parallellen til le Mans bilene komplett, de vant jo også, år etter år, med maskiner som var solid amerikansk jern og ikke fancy europeisk finmekanikk.

Når du ser på hva som har vært solgt av R-utgaver av Mustang de siste 10 årene, blir det også ganske åpenbart at dersom man nøyer seg med å telle til 8, kan Ford virkelig boltre seg.

Men i Dearborn har Ford allikevel flere muligheter. Det finnes en svært brukbar V10 motor på 6,8 liter, den vil i hvert fall vekke oppsikt med sitt ukonvensjonelle sylindertall. Gjør de det riktig vil en slik motor kunne få en helt unik motorlåt.

Men det finnes også aktuelle V12 motorer. Der hvor høy-ytelses folket holder til finnes det en rekke Aston Martiner med V 12 motorer. Slike har også vært brukt i Lincoln prototyper og er vel snart 10 år gamle. De skulle med andre ord være solide nok.

Men nå er åpenbart ikke sylindertallet så viktig for amerikanske fans. Et stort nettsted spurte brukerne hva slags motor de helst så i den kommende GT 40. Svaret var et overveldende ”det gir vi blaffen i så lenge den banker Viper”.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: