[]
[] [firmabil.no] []

Spennende Rover til Geneve


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Rover-standen på årets Geneve-utstilling var mer spennende enn vi hadde trodd på forhånd. At man hadde brukt en moteguru for å lage ren Barbara Cartland får så være, at man gjenopplivet vanden Plas navnet var gledelig, og Tourer Concept Vehicle var løfterik.

Da fikk det ikke hjelpe at det manglet konkrete nyheter om hva som skjer med Qvale Mangusta + Rover MG samarbeidet. Det eneste som er sagt er at markedet etter 1109 er blitt annerledes, og at noe må gjøres med fronten på det forslaget som ble vist i Frankfurt, og at det fremdeles trengs en del ingeniør-timer. En gang i 2003 sier man nå.

Ellers hadde de trukket inn Matthew Williamson som sikkert har suksess når han kler på folk som Madonna, Jade Jagger og Elizabeth Hurley. Men når han eksteriører og interiører en Rover 25 i en fargeskala som går fra gull før den til slutt tipper over til rosa, er i grunnen nok nok. Jeg kan forøvrig ikke huske en eneste klesdesigner-innsats på bil som har vært vellykket. Forsøkene, derimot, har vært mange.

At Rover har latt en utenforstående coachbuilder ta tak i 75-modellen og strukket den slik at akselavstanden er blitt 200 mm lenger gir også svar på et brennende spørsmål: det var ikke BMW som stakk av med Vanden Plas navnet, for nå benyttes det på denne limousinen. Bare i toppspesifikasjoner og foreløpig bare med høyre-ratt.

Så hadde de laget et eget program for folk som ønsker meget spesielle og eksklusive detaljer på Rover/MG-bilene sine, Monogram het det opplegget. Med ny MG TF har forøvrig aldri MG-programmet vært så ungt og vitalt som nå.

Men den store greia var selvfølgelig TCV, Tourer Concept Vehicle. Her gir Peter Stevens klare indikasjoner på fremtidens Rover design når den ikke lenger skal være hemmet av allerede gitte plattformer. Modellen peker frem mot 2004 da den nye generasjon Rovere skal begynne å dukke opp. Og da peker den mot typisk ”livsstil” biler. Her en fleksibel femseter med store variasjonsmuligheter i innredningen, med solid bakkeklaring slik at det lukter firehjulsdrift og friluftsliv, og med gøyale bagasjerom-muligheter – bak bakre støtfanger finner du en avdeling som er rene safen, Men det beste er jo at den er riktig lekker.

MG Rover standen var trang, men var allikevel en av de vi brukte mest tid på.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: