[]
[] [firmabil.no] []

"Bil kan skade helsen og ..."


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



I Belgia er det nå vedtatt en lov som forskriver at alle bilannonser skal utstyres med en sigarettpakke-type advarsel. Se ikke bort fra at dette kan bli en EU-norm.

Belgia argumenterer med at ukonvensjonelle metoder er nødvendige for å få ned ulykkestallene på landeveiene. Derfor har de nå vedtatt regler om at alle bilannonser, brosjyrer, plakater og annet markedsføringsmateriell, skal inneholde en setning om at det er DU som er ansvarlig for trygg trafikk. Samtidig gjelder det nye regler om annonsens innhold – info om hestekrefter og fart skal det ikke akkurat oppmuntres til kan man si.

Bilfirmaer eller reklamebyråer som bryter med det nye lovverket kan risikere meget heftige bøter eller inntil et år i penalet.

Juridiske krefter i EU-administrasjonen ser selvfølgelig på dette tiltaket med stor interesse. Bilindustrien frykter at det ikke vil ta lang tid før hele EU-området må følge tilsvarende regelverk, og derved vil det heller ikke ta lang tid før det kommer et trykk på amerikanske myndigheter om å innføre det samme.

Det er – ikke uventet – sterk motstand mot slike regler fra bilindustrien. Selv om den allerede må møte en rekke forskjellige etiske og innholdsmessige krav som kan variere fra marked til marked, ser den på slike tiltak som dette som et sterkt anslag mot Det Frie Ord i Handelen. Fabrikkene har allerede fått gode råd fra European Advertising Lawyers Association om at her kan de gå til sak med basis i Menneskerettighets-lovgivning. Utvilsomt vil mange advokater kunne tjene godt på det.

Nå er det imidlertid ikke ukjent for bilbransjen å utstyre produktene sine med advarsler. Har du forsøkt å lese alle advarselpunktene som er skrevet med liten skrift på baksiden av solskjermene, og som (tror jeg) har med air bag’ens oppførsel å gjøre? For ikke å snakke om at alle amerikanske firehjulsdrivere nå har trykt materiale der det et eller annet sted advares mot Brå Manøvrering. I Storbritannia er det meget strenge regler mot å antyde at ting går fort (Peugeot måtte fjerne en såpass uskyldig tekst som at ”Now you see it, Now you don’t). Og i Brasil må alle radio- og TV-annonser for biler avsluttes med 10 sekunder trafikkersikkerhetsbudskap.

Det er vel også litt vanskelig å forstå en massiv motstand mot en ny regel etter Belgia-mønster. Det blir likt for alle, og vil vel ikke koste mer? ”Men vi vil heller ha selvjustis enn offentlig tvang” sier bransjen. Kanskje den har ventet litt lenge med selvjustisen akkurat der?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: