Roadster fra Irmscher
Irmscher er en av de morsomme trimmingsfirmaene som ikke bare boltrer seg med optikk og mekanikk på eksisterende modeller, men som også slår til med helt egne forslag iblant. I Geneve dukket de opp med en spennende kvasi-retro roadster. Som takk for innsatsen skal vi kanskje nevne de andre nyhetene derfra først. De hadde tatt en diesel-Corsa, 1,7 liter, og gitt den ca. 10 hester mer samtidig som optiske detaljer gjorde den til noe som helt åpenbart fjernet den fra vanlige Corsaer. Innvendig hadde man også lagt inn detaljer som forventes å øke kjøre-gleden (eller i det minste eier-gleden) og taket ble nå åpnet ved hjelp av elektrisk foldbart soltak i stoff. Irmscher demonstrerte igjen det tette samarbeidet med Opel ved å vise en custom-utgave av nye Vectra – her var det interiør og eksteriør det gikk på, motorene vet vi fra før av at det kan gjøres meget med. Et nytt sett med lettmetall-felger var også utviklet for de mellomstore Opel-modellene. Men så var det Inspiro da. En åpen to-seter med et design midt mellom Morgan og Speedster og med en front som vi nok kan kalle ganske ekstragavant. De mest utadvendte franske karosserimakerne fra femtiårene kunne ikke gjort det bedre. Her har vi et skikkelig chassis, med alle fire hjul opphengt uavhengig av hverandre. Karosseriet er bygget i kunststoffer og forbundet med chassiset slik at vi kan snakke selvbærende. Det hele blir meget lett, fullt utstyrt veier bilen 780 kg. Sammen med en 3 liters Opel V6-motor som her har 225 kg (men som det enkelt kan hentes over 300 hester fra), blir det hele ganske potent. 0-100 på under 6 sekunder og en toppfart på 240 km/t, og her er det ikke akkurat de sleipeste strømlinjene som er mest fremtredende. Gøyal oppskrift. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |