[]
[] [firmabil.no] []

Design fra Marokko


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Dette er den type historie som egentlig ikke begynner noe sted, og i hvert fall ikke slutter. Men bilen var ganske spesiell den, og sto i kjelleren i Geneve, og het Fulgura med V 12 motor og greier og Design by Laraki. Og med adresse: Casablanca, Marokko!

Så tok jeg selvfølgelig en sjangs da. Franco Sbarro, den kjente sveitisk/italienske fantasibilbyggeren som alltid opptrer i Geneve med noen utrolige konstruksjoner, og med designer/konstruktør-kurs over flere år, hadde lenge hatt en spesiell forkjærlighet for å undervise studenter. Egentlig hadde han vel en avtale en gang med Kong Hassan om å flytte hele virksomheten sin dit, men det ble ikke noe av.

Dessuten så denne bilen ut som om den kunne kommet fra et av Sbarros verksteder. Så selvfølgelig tok jeg sjansen og spurte om jeg ikke hadde sett ham hos Sbarro i gamle dager.

Det var dumt. Men bare fordi jeg ikke har peiling på båter. Abdeslam Laraki var en av sensasjonene ved siste vinters båtshow i Paris, der han blant annet var mannen bak noen oppsiktsvekkende Bugatti-konstruksjoner. Nå ante jeg heller ikke at det var noe som het Bugatti Marine, men det vet John F. Rodrigues som har en omfattende virksomhet i Florida som heter Yacht Boutique/Bugatti Yachts.

Sammen med andre av Lockheed Martins konstruktører er dette selskapet med på å utvikle ground-effect skip med hastigheter på over 250 knop, med en teknologi som også overføres på Bugatti båtene. Og her snakker vi åpenbart 42 og 56 sylinders radial-dieseler.

Med sånne prosjekter på gang er det underlig at Laraki også gidder rote med biler. Selv om det er V12 (Lamborghini går vi ut fra) motor, 6 liter og 720 hester, vi snakker om, og lang og lav to-seters superbil med 265 i akselavstand og 1150 i vekt og en bensintank på 100 liter og ikke spør om toppfart, for den er sikkert høy nok.

Han kunne selvfølgelig godt tenke seg å få bilen i produksjon, men egentlig er den bare et visittkort til den virksomheten han driver. Laraki Design driver selvfølgelig rent design-arbeid, men også modell-bygging, fremstilling av arbeidende prototyper, konstruksjon- og beregningsarbeid, og virtuell prototyping (som det heter) og mekking av digitale mock-ups.

Men det hørtes morsomst ut det med båtene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: