Stopp tyven
I Storbritannia er det innbrudd i 1,8 millioner biler i året. I USA er det like mange. Du vet selv hvordan slikt skjer når du kommer ut om morgenen og ser masse glass-skår ved siden av bilen. Noen har rappa til sideruten, åpnet døren og tatt det som lå på setet. Det tar ca. 20 sekunder og høres nesten ikke. Nå skal det bli vanskeligere. En engelsk/amerikansk produsent som jobber med glass både til arkitektur og til bil, har kommet opp med nye bak- og sideruter som skal være like vanskelige å banke seg gjennom, som en frontrute. Solutia heter produsenten, vi har tidligere applaudert dem for den muligheten de nå gir bilprodusentene til å montere glass som er farget etter karosseri/interiørfarger. Men mens den detaljen grenser over på jåleri er deres Vanceva Secure glass nyttig. Tre-lags laminert rute snakker vi om, som de fleste av oss håper skal erstatte det herdede glasset som stor sett er det som brukes i dag. Og herdet i denne sammenhengen betyr jo bare at glassbitene blir ganske små, og vanskelige å få støvsugd ut fra alle kroker og kriker når noen har brukt hammeren. Nå forutsetter Vanceva-glasset en litt annen konstruksjon på vindusmekanismen. Når vinduene er sveivet opp i lukket stilling, må de sitte ganske fast i ramma, slik at det ikke bare er å banke glasset såpass løst at hele ruten får preg av et slapt rullgardin og bare kan brettes ned. Sitter det fast i rammen vil det yte inntil 60 ganger så stor innbrudds-motstand som en vanlig siderute, sier produsenten. Hva det betyr konkret er vanskelig å si, men rapporter forteller om etter 20 treff med en 9,5 kg’s pendel, (en vanlig målestandard), er det fremdeles ingen adgang til kupeen. De fleste impulstyver vil for lengst ha gitt opp etter det. Solutia peker på et par andre fordeler også, økt beskyttelse ved kollisjoner, sammen med side-bager øker beskyttelsen ved sidesmell eller hvis man triller. Dessuten er det en påtakelig demping av utendørs støykilder når dette glasset brukes. Legg på full UV-beskyttelse også, så har du mer enn et fremskritt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |