Toyota tar Europa alvorlig
Toyota har bestemt seg for å bli en stor faktor i Europa. De har formulert en rekke klare mål, både på volum og posisjon og med tidsfrister, men det er flommen fra lommeboken som virkelig viser at her er det alvor. Toyota er verdens tredje største bilprodusent. Men i Europa er den fremdeles en tilbakeholdende junior. 45.000 biler i februar, inkl. Lexus, gir merket en syvendeplass, eller noe slikt, et sted mellom Citroën og BMW. Resten av Europa er ikke som Norge, som applauderer den inn til 17 prosent markedsandel. I Europa må de nøye seg med ca. 4%. Men tenk på dette japanske bilmerket. De aller fleste Yaris, Corolla og Avensis du ser på gaten i dag er bygget i Europa. I England har de hatt fabrikk i mange år. Yaris-fabrikken i Frankrike åpnet i fjor. Gearkasser og motorer kommer i økende antall fra Frankrike. Om en måned skal byggingen av en ny minibilfabrikk, samarbeidet frem med Peugeot/Citroën, starte i Tsjekkia. Mer enn fire milliarder euro akkurat nå i ferd med å bli investert i europeiske anlegg og systemer og virksomheter – og enda er ikke Formel 1 engasjementet tatt med i det regnestykket. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |