[]
[] [firmabil.no] []

Muskelbiler kommer tilbake


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Nå har alle de tre store amerikanske fabrikkene opprettet sine egne muskelavdelinger igjen. Er vi på vei tilbake til femti-årenes muskelbiler?

Ford har vel egentlig aldri sluppet muskel-temaet helt. Deres innsats på dette området ble for ti år siden loset inn i en organisasjon som heter Special Vehicle Team. Bil nr. 100.000 har nettopp forlatt dem, samtidig som de er i ferd med å lansere Focus SVT og har fortalt at de kommer til å bygge GT 40.

Hos Daimlerchrysler fikk vi en smak av PVO – Performance Vehicle Operations – i januar da de lanserte sin Ram SRT-10, (Special Road and Track) og GM-folket arbeider innenfor noe som heter Special Vehicle Group. Det er ikke mye som er kommet derfra enda, men det er høyst sannsynlig at Bob Lutz for lengst har vært innom der og fortalt hva han venter av dem.

Men foreløpig er det Ford og Daimlerchrysler det dreier seg om og der er det moro å sitte på sidelinjen. Dodge Ram SRT-10, som er en pickup med Vipermotor, og som gjør 0-100 på 5 sekunder og har en toppfart på 240 km/t – jeg sa pickup! – kalles Pick-up’enes Mount Everest av Wolfgang Bernhard. Han vet hva han driver med, dag-til-dag-sjefen for Chrysler kom rett fra toppjobben hos AMG i Tyskland. Han gjør det helt klart at denne trucken skal blåse Fords F 150 Lightning ned fra truckenes performance-trone.

”Mens du prøver å konkurrere med vår Lightning”, sier John Coletti, sjef for Fords SVT, ”bygger vi en GT40 som kommer til å få din Viper til å ligne noe midt mellom en mark og en klapperslange”.

Skikkelige verbale konkurranser var også en festlig del av 50-årenes muskelbil-æra.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: