[]
[] [firmabil.no] []

Hino vil ha Volvos Scania


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Japanske Hino, som eies 50% av Toyota, har nå endelig sagt at de er i samtaler med Scania om et eventuelt samarbeide. Da ligger det i kortene at Volvo kan få solgt sine Scania-aksjer.

Scania er i en merkelig posisjon. De utvikler og bygger tunge lastebiler og busser, og gjør det ganske bra, men aner ikke noe annet om fremtiden enn at den må endres radikalt på en eller annen måte.

Etter at Ford kjøpte Volvo, satt lastebildelen av Volvo tilbake med hyllene fulle av kontanter, som de delvis kjøpte Scania-aksjer for. 45 prosent av kapitalen sitter de med, men EUs konkurransemyndigheter har ikke godtatt dette samarbeidet, så Volvo er beordret til å kvitte seg med denne posten innen utgangen av neste år.

Det har vært mange teoretiske utredninger om hvilken vei disse aksjene ville ta. Til Wolfsburg var en mulighet, VW eier allerede en betydelig del av Scania. Samarbeide med MAN var en annen. Flere japanske løsninger har også vært antydet, og det er ikke første gang man snakker høyt om Hino.

Men det er første gang det er bekreftet, og japanske aviser føyer til at foreløpig dreier samtalene seg om felles utvikling av komponenter og systemer, og bytte av biler slik at Hino får tunge Scania å selge i Asia mens Scania får lettere Hino-biler de kan selge i Europa.

Men dette er nok ikke nok til at Hino er spesielt interessert i å kjøpe Scania-aksjer. Japanske bilfirmaer har vært svært tilbakeholdne når det gjelder eierskap i oversjøiske kolleger, selv om man godt kan samarbeide tett. Og Toyota er vel det beste eksemplet på et selskap som samarbeider tett til høyre og venstre, men holder kapitalbasen for seg selv.

Det kan se ut som Hino for tiden er den ledende lastebilprodusenten i Asia,, men de vil antakelig møte store utfordringer nå som Mitsubishis Fuso får et nært samarbeide med Daimlerchrysler. Om Volvo/Renault klarer å gjøre seg mer gjeldende i Asia er ikke godt å si – foreløpig har de mer enn nok med USA.

Scanias eneste kommentar til historiene fra Tokyo så langt er at ”vi snakker med en rekke selskap, Hino er blant dem.” De sa det samme om Toyota i desember. Børsen har forøvrig ikke reagert merkbart på ryktene, hverken i Tokyo eller Stockholm.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: