[]
[] [firmabil.no] []

Citroën C3 klar for Norge


Terje Ringen - BilNorge



Første gang vi omtalte Citroën C3 var i forkant av Frankfurt-utstillingen sist høst. Nå er de første bilene på norsk jord, og like etter påske er den klar for salg.

Nye C3 går inn i et segment hvor det ikke akkurat er mangel på konkurrenter. Blant de europeiske er det først og fremst nye Polo og Fiesta den skal bryne seg mot, men det finnes også en rekke biler av koreansk og japansk opprinnelse i klassen.

Mot nye høyder
Med en høyde på hele 1,52 meter følger C3 den trenden mot stadig høyere småbiler, men med en lengde på bare 3,85 og en bredde på 1,67 er de øvrige målene relativt beskjedne. Karosseriet er for øvrig rundt og mykt og kan vel best beskrives som såpe- eller eggformet.

Nye C3 har store vindusflater, noe som gir en lys og vennlig kupé. Den rikholdige listen av tilleggsutstyr inkluderer blant annet et stort soltak som strekker seg helt bak til baksetet. På den samme listen finnes også ryggesensor som letter parkeringen i trange omgivelser.

C3 vil etter hvert bli levert med et rikholdig motorprogram, men i første omgang kan du her i Norge bare velge mellom to bensinalternativer, en 1,1-liter på 61 hk og en 1,4-liter på 75 hk. Begge leveres med 5-trinns manuell gearkasse som standard, men 1,4-literen vil noe senere tilbys med en 4-trinns tiptronic kasse for de som foretrekker å forholde seg til to pedaler i stedet for tre.

Velutstyrt og praktisk
To utstyrnivåer blir tilgjengelige hos oss, og begge er relativt omfattende. SX har blant annet progressiv elektrisk servostyring, fjernbetjent sentrallås for dører og bakluke, elektriske vindusheiser foran, pollenfilter og en praktisk skuff under forsetet. Velger du den mer påkostede SX Pack får du i tillegg sidespeil med elektrisk regulering, to armlener foran, cruise kontroll, automatisk klimaanlegg, og rattbetjent radio/CD-spiller. 12-volts uttak er plassert både foran og bak i bilen for tilkopling av elektronisk utstyr.

C3 har i kjent Citroën-tradisjon en rekke praktiske oppbevaringsrom, noe som innbefatter to hanskerom på henholdsvis 7 og 5 liter, hvorav det ene med aircondition. I bagasjerommet som rommer 305 liter finnes et ”moduboard” som gjør at du kan tilpasse plassen og unngå at små gjenstander flakser rundt. En smart og gjennomtenkt løsning.

Citroën skal produsere C3 ved Aulnay-sous-Bois anlegget nord for Paris, og etter hvert skal den også produseres ved en spansk fabrikk i Villaverde i utkanten av Madrid. Når samlebåndene er i full drift vil de spytte ut 1500 biler om dagen, hvilket tilsvarer en årsproduksjon på 315.000.

Polo-utfordrer
Bilene som selges på norsk jord blir utstyrt med 3-års nybilgaranti. Veiledende priser blir som følger:

  • C3 1,1i SX (61hk) kr 148.900
  • C3 1,4i SX (75hk) kr 160.900
  • C3 1,4i SX Pack (75hk) kr 174.900

Prisene virker gunstige sammenlignet med nye Polo (KLIKK HER for oversikt). Hva nye Fiesta skal koste er foreløpig uklart siden det fortsatt drøyer noen måneder før den er leveringsklar.

FOTOALBUM (Klikk for store bilder):


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: