[]
[] [firmabil.no] []

Kost-kutt og økt sikkerhet i F1


Terje Ringen - BilNorge



Det internasjonale bilsportforbundet, FIA, avholdt onsdag en konferanse for sitt World Motor Sport Council. Der ble det fattet vedtak som skal redusere kostnadene i Formel 1. I alle fall på papiret.

Det er blant annet konkursen til Prost som har tvunget FIA til å tenke i nye baner for å begrense de akselererende kostnadene i gamet. Mange forslag lå på bordet etter et åtte timer langt møte mellom teamene og FIA under GP-runden i Malaysia sist helg. Men regelendringene ble ikke så store som noen hadde fryktet og andre hadde håpet på.

HANS
Med hensyn til sikkerhet ble det vedtatt at HANS (Head And Neck Support) skal bli obligatorisk i både Formel 1 og Formel 3000 med virkning fra neste sesong. Forutsetningen er at alle team er enige om at denne kraven ikke er til ulempe for noen av førerne og at DaimlerChrysler, som har rettighetene til kragen, inngår en lisensavtale med FIA. HANS er allerede innført med suksess i den amerikanske CART-serien og har vist seg effektiv for å begrense nakkeskader ved kollisjoner i høye hastigheter.

Én motor pr helg
Med hensyn til motorer besluttet FIA at det med virkning fra sesongen 2004 kun er tillatt å benytte én motor for hver fører i løpet av en GP-helg. Dersom et team må bytte motor i en bil, medfører dette at føreren plasseres ti plasser bakover på startplata. Det samme gjelder dersom føreren må benytte reservebilen.

Vedtaket skal medføre besparelser for motorkonstruktørene som i dag bringer et stort antall motorer til hvert løp. Det vil også medføre at egne kvalifiseringsmotorer ikke lenger kan benyttes. Og trolig vil det gå utover motorenes ytelser siden de i dag er bygget for kun å vare rundt 40 mil. Når samme motor skal benyttes en hel weekend vil det trolig medføre at produsentene må begrense turtallet noe for å oppnå bedre slitestyrke.

For de små teamene som benytter ”kjøpe-motor” vil nok beslutningen medføre noe reduserte kostnader, men Ferrari og de andre med egne motorer vil sikkert fortsatt bruke like store ressurser på forskning og utvikling som tidligere.

Et annet tiltak som skal spare kostnader er at dagens regler med hensyn til chassis blir stående uendret i 2003 og 2004. Dermed blir det neppe store endringer på utformingen av bilene de nærmeste årene.

Nye straffer
Det ble en del diskusjoner etter at Juan Pablo Montoya ble idømt en ”drive-through” straff etter sammenstøtet med Michael Schumacher i første sving i Malaysia. Og selv mannen som burde være glad for straffen, Schumi, mente etter løpet at straffen var for hard. Nå åpner FIA for at lokale arrangører kan tenke seg om to ganger før de straffer en fører ved å innføre en regel som sier at dommerne kan idømme en fører involvert i et sammenstøt en straff i neste VM-runde som innebærer at den ”skyldige” da blir flyttet ti plasser bakover på startgriden.

Det blir også klarere regler med hensyn til biler som ikke kommer av gårde på oppvarmingsrunden. Dersom de ikke får fart på bilen i løpet av 30 sekunder, skal den dyttes inn i depotet. Disse reglene iverksettes umiddelbart og gjelder allerede fra GP-runden i Barasil neste helg.

Siste sak som vedrører F1 var fordeling av startnummer, noe som var et diskusjonstema foran sesongen da FIA hadde til hensikt å fortsette med samme tall på bilene som i fjor. Nå opprettholder de den gamle praksisen hvor regjerende verdensmester og hans teamkollega kjører med startnummer 1 og 2, uansett om han bytter team. For de øvrige teamene er det rekkefølgen i konstruktør-VM som avgjør hvilket startnummer de får.

Det var på forhånd også ventet at FIA kunne pålegge motorkonstruktørene en plikt til å supplere to team, men dette ble ikke vedtatt. Videre ble diskutert å forkorte GP-møtene fra tre til to dager og gjøre fredagen om til en ren testdag, men heller ikke i denne saken ble det fattet noe vedtak.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: