[]
[] [firmabil.no] []

Etappeseier til Petter Solberg


Terje Ringen - BilNorge



Det måtte en nordmann til for å tukte verdens beste rallyfører på asfalt. Etter at Gilles Panizzi hadde vunnet samtlige fartsetapper fredag og den første på lørdag, klemte Petter til med en kanonetappe.

SS7 & SS8
Dagens startet som den gjorde i går, med avlysning. Alt for mange mennesker i de spanske skoger gjorde at arrangøren ikke turte sende deltagerne ut på lørdagens første to etapper, SS7 og SS8. Selv om etappene ikke ble kjørt, måtte to av de nordiske førerne gi opp å fortsette rallyet. Stig Blomquist fikk ikke startet sin Skoda og Tommi Mäkinen hadde pådratt sin Subaru skader etter en avkjøring i går som gjorde at også han måtte bryte.

SS9 – 21,80km
Da kjøringen endelig kom i gang på SS9 var det igjen Gilles Panizzi som tok kommandoen og rattet sin Peugeot inn til bestetid. Dermed tok han sin sjette etappeseier av seks mulige. Sebastian Loeb i Citroën knep andreplassen foran Richard Burns i Subaru og Philippe Bugalski i Citroën. Petter Solberg i Subaru var nok en gang beste fører i ikke-fransk bil. Han knep femte plass foran den tredje Peugeoten med Marcus Grönholm.

Petter var ikke helt fornøyd med bilen sin. ”Vi hadde noen småproblemer ala de vi opplevde i går. Jeg vet at uten bremseproblemer kan vi være helt i toppen,” sa han på service etter etappen.

SS10 – 19,66km
Det så ut til at mekanikerne fikk skikk på Petters bil, for på SS10 var han den første som klarte å frarøve Panizzi en etappeseier. Petter slo den drevne franskmannen med 0,2 sekunder og sikret seg dermed nok en gang en etappeseier, en fantastisk prestasjon som viser at nordmannen er i den ypperste verdenseliten når alt stemmer.

Bak Solberg og Panizzi fulgte igjen et kobbel med franske biler bestående av Burns, Loeb, Grönholm, Bugalski, Rovenperä og Puras. 7 franske biler på de 8 fremste plassene forteller mye om hvor godt egnet disse er på asfalt, men det understreker også hvilken bragd Petter Solberg gjorde ved å vinne etappen.

Til stor skuffelse for det spanske publikumet måtte hjemmefavoritten, Carlos Sainz bryte etter å ha kollidert med en bil tilhørende en tilskuer på SS10. Sainz har kjørt med Marc Marti som kartleser i helgen etter at hans ordinære sidemann, Luis Moya ble skadet under trening foran løpet. Før bruddet lå Sainz på 8. plass i sammendraget, like bak sin kollega, Colin McRae.

SS11 – 14,54km
Gilles Panizzi likte nok dårlig å gi fra seg en etappeseier til Petter Solberg, og på SS11 var han igjen raskest. Hans kollega Richard Burns sørget for to Peugeoter i toppen, og de to Citroën-førerne Philippe Bugalski og Sebastian Loeb knep de neste plassene. Deretter fulgte Marcus Grönholm foran Petter Solberg.

SS12 – 21,80 km
På lørdagens siste etappe tok Gilles Panizzi sin foreløpig 8. etappeseier. Bugalski ble nummer to foran Grönholm og Loeb. Colin McRae har vært noe i bakgrunnen i helgen siden han kjører med en brukket lillefinger etter krasjen på Korsika for to uker siden, men på dagens avsluttende etappe noterte han femte beste tid og snek seg dermed inn på plassen foran Petter Solberg.

Sammenlagt etter 2 dager
I sammendraget etter to dager og 12 fartsetapper, hvorav 3 kansellerte, har Gilles Panizzi i Peugeot tatt en klar ledelse i Catalunya Rally. Han har en margin på 44,4 sekunder til sin teamkollega, regjerende verdensmester Richard Burns. Philippe Bugalski (+ 1:01,7) og Sebastian Loeb (+ 1:27,2) sørger for at Citroën ligger på 3. og 4. plass i sammendraget mens Marcus Grönholm (+ 1:44,1) sørger for at fem franske biler ligger i tet før siste dag av rallyet.

Petter Solberg (+ 2:01,7) har kjempet tappert i sin Subaru mot den franske dominansen gjennom hele løpet og har fortsatt muligheter for å avansere gjennom de drøyt ti milene med fartsetapper som gjenstår søndag. Bak seg har Petter to Forder med Colin McRae (+ 2:34,0) og Markko Märtin (+ 3:06,0) mens Topp10-lista avsluttes med finnene Harri Rovenperä (+ 3:18,8) i Peugeot og Toni Gardemeister (+ 4:27,0) i Skoda.

Catalunya Rally avsluttes med seks fartsetapper søndag, og BilNorge holder deg oppdatert.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: