[]
[] [firmabil.no] []

307 med COTY-rekord?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



I forbindelse med at Peugeot nå lanserer stasjonsvognutgaven av 307 har de hatt en foreløpig opptelling av pokaler og diplomer og troféer for denne bilen. Listen er lang.

Denne sesongen har vi med vilje holdt oss unna alt som heter Car of The Year (COTY) – gjennomgangen vi kjørte på dette temaet i forrige sesong var ment å vise at i grunnen synes vi disse greiene er ganske latterlige.

Men allikevel er listen over hva Peugeots 307-modell er utstyrt med ganske imponerende:

  • Årets Bil i Europa (den store)
  • Årets Bil i Danmark (oktober)
  • Årets Leasing-Bil (!!) i Belgia (oktober)
  • Årets Bil i Marokko (november)
  • Årets Bil i Tsjekkia (desember)
  • Årets Bil i Sverige (januar)
  • Årets Bil i Russland (januar)
  • Årets Bil i Tsjekkia (januar)
  • Årets Bil i Spania (januar)
  • Årets Bil i Chile (januar)
  • Årets bil i Slovenia (januar)
  • Årets Bil i Polen (februar)
  • Årets bil i Jugoslavia (februar)

Nå er det selvfølgelig endel spørsmål som kan stilles i sammenheng med en slik liste. Og da tenker vi ikke først og fremst på å spørre om kriteriene, eller hvem som velger eller noe så banalt. Vi tenker for eksempel på at bilen i dag selges i 90 land, men den er bare valgt til Årets i 12 land. Hva med de andre 78? Enten har de ikke noen Årets Bil (Norge for eksempel) eller så er ikke 307 funnet verdig til en så opphøyet posisjon i disse landene.

Et annet spørsmål er hva dette har kostet Peugeot i ekstra annonsekroner. Alle slike utmerkelser forventes jo å bli etterfulgt av en stor lokal annonsekampanje der den hedrede gratulerer seg selv.

Dessuten, ved utgangen av februar var det fremstilt 410.000 slike biler, Et høyt tall, den ble lansert i april i fjor. Men av disse nesten 500.000 er det altså bare 12 stykker som er blitt Årets. En elendig prosent, eller er det noe jeg ikke har forstått igjen?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: