50 utvalgte til Le Mans
Automobile Club de L’Oest, organisasjonen bak det tradisjonsrike 24-timersløpet på Le Mans, har offentliggjort en foreløpig liste over årets deltagere. Den består av 50 teamnavn, men flere står på venteliste. Vi har allerede fortalt deg at Audi er på plass med tre offisielle fabrikkteam for å forsøke å gjenta suksessen fra 2000 og sikre seg det gjeve trofeet til odel og eie. De private Audi-teamene, Champion og Johansson Motorsport som deltok i fjor, er ikke påmeldt til årets løp, men i stedet stiller japanske Team Goh til start med en fjorårs-Audi. Nordisk representant hos Audi er i år som de to foregående årene danske Tom Kristensen. Audis søsterfirma, Bentley er også på plass og blir igjen eneste team med lukket prototyp i klassen LM GTP. Bentley stiller i år bare med en bil mens de i fjor hadde to. Blant andre fabrikkteam i den grommeste klassen finner vi Cadillac med to biler, og samme antall stiller også Panoz med. En som er svært skuffet over å ikke få delta i årets løp er danske John Nielsen. Han var med på å vinne løpet i en Jaguar XJR12 i 1990 (sammen med Martin Brundle og Price Cobb) og har de siste årene profilert danskenes Den Blå Avis på verdens motorsportarenaer. Skuffet var også motorsportavdelingen hos MG som hadde påmeldt to biler til årets løp men som bare fikk stille med en mens den andre ble satt på venteliste. Imidlertid trakk et av teamene i GTS-klassen seg slik at MG likevel får stille med to biler. I tillegg kommer det private teamet Night Hawk Racing som har gjort det bra i den amerikanske ALMS-serien med en tilsvarende bil. I GTS-klassen er Chevrolet på plass, i år som i fjor, med sine to Corvetter. De sto uten sammenligning for den beste gromlåten i fjorårets løp. For øvrig finner vi fire Dodge Viper, en Ferrari 550 Maranello og tre Saleen S7R i denne klassen hvor svenske Carl Rosenblad, Tommy Rustads tidligere Nissan-kollega i STCC, i fjor kjørte en Viper. Den mindre GT-klassen er dominert av Porsche 911, men vi finner også - som vi har avslørt tidligere her på BilNorge - en Morgan Aero 8 og en Spyker C8 på startstreken. Årets startfelt er utvidet med to biler for å gi plass til et filmteam som skal gjøre opptak til en etterfølger av den legendariske Le Mans-filen. Alle team må nå stille på den obligatoriske testdagen 5. mai for å få endelig bekreftet sin startlisens. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |