Utsillingsabstinens? |
Jon Winding-Sørensen - BilNorge |
Nå er det helt feil å påstå at New York har samme trøkk som utstillingen i Detroit, eller kan hamle opp med Geneve. Men det er allikevel en stor utstilling vi snakker om, den første der 2003-produksjonsmodellene virkelig blir presentert og der vi ikke bare vil finne nye konseptbiler, men også skal bivåne at et flunkende nytt bilmerke blir født.
Det siste er det Toyota vi må takke for. Som vi tidligere har fortalt skal de lansere et tredje merkevarenavn, etter Toyota og Lexus. Det nye merket, spesialtilpasset de unge og hippe, skal hete Scion. 2 modeller med dette merket skal debutere i New York.
Ellers blir det først og fremst amerikanske premierer, men japanerne er klare til å rappe noen overskrifter. Fra Nissans Infiniti kommer den nye G35 Coupé og det vil også bli vist en ny bakhjulsdrevet sedan som skal posisjoneres rett under Q45.
Mazda skal lansere sin egen Alpina/AMG-avdeling som skal hete MazdaSpeed. Derfra skal det komme egne muskelmodeller, og ikke bare ting som du og jeg kan skru på den gamle Mazdaen vår. På utstillingen skal de vise den første av disse som skal hete Speed 3.
Isuzu skal erstatte sin Trooper med en ny Ascender og Honda skal vise produksjonsutgaven av den Modell X som dukket opp i Detroit. I New York skal de også sette et ordentlig navn på den. Og Nissan henter den nye Murano fra Japan. Den blir posisjonert litt over Xterra, og er en bil som benytter den plattformen vi også vil finne på den kommende Maxima.
Ellers kommer publikum til å møte i hvert fall tre jubileer. Det første er ganske corny, det er Buick som introduserer de klassiske ”ko-øynene” (bildet) i siden på panseret på den nye Park Avenue Ultra. Dette for å minne om et tradisjonsrikt designelement nå som Buick starter feiringen av sitt 100-års jubileum i 2003!!!
Volkswagen har på sin side funnet ut at GTI feirer 25 år, så i mangel av noe annet har de bygget en spesialutgave for USA som heter GTI 337 Edition (Spør ikke meg!). Masse snacksy elementer om bord, og det hele avsluttes med tre-tommers eksosrør. Det skal bare fremstilles 1500 nummererte eksemplarer av den.
Det virkelige jubileet er det Volvo som står for. Det er 75 år siden den første Volvoen nesten ikke klarte å forlate fabrikken – myten vil ha det til at diffen ble montert opp ned slik at den fikk et gir fremover og tre bakover – eller noe slikt. Jakob het den første bilen, det første dusinet fikk alle sammen navn. Men de virkelige Volvo-trynene vet selvfølgelig at den første Volvoen het Gesus. En omreisende predikant med begrensede alfabete kunnskaper hadde graffittert navnet på superstar’en sin inn i støvet på karosserisiden.
I alle fall, Volvo gjør virkelig noe stort ut av sitt 75 års jubileum. De kommer med en spesiell limousine-utgave av S80. Med mindre noe vesentlig har gått tapt i oversettelsen er det snakk om en sjåførkjørt representasjonsmodell, der det imidlertid ikke er gjort noe med akselavstanden, men der baksetet er flyttet enda litt mer bakover.
Det høres verken ut som limousine eller verdig jubileumsmarkering, synes jeg.
Men la ikke det ødelegge for utstillingen som viser alle tegn til å bli et virkelig show. Er du i Big Apple i påsken, så åpner utstillingen den 29. mars, er åpen til klokken 8 om kvelden, og den stenger 7. april.