[]
[] [firmabil.no] []

Nye Saturn med elektrisk navn


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Hvorfor i all verden kalle en ny bil, som er så langt fra el-bil som de fleste andre biler, for Ion? Vi aner ikke. Men det blir i hvert fall navnet på Saturns nye småbil som nå debuterer på New York utstillingen.

For 12 års tid siden debuterte det nye GM-merket Saturn. Merket skulle demme opp for flommen av importerte småbiler, først og fremst de japanske, og bilene var ikke ulike de vanlige japanske dusinvarene. Men det som skilte Saturn fra de andre småbilene var måten de ble solgt på. Kundelojaliteten var enorm sammenliknet med andre amerikanske merker, og Saturn satte nye standarder for forhandleroppbygging og kunderelasjoner. Bilene var det derimot ikke noe spesielt med.

Så dukket det opp flere Saturn-utgaver, og de hadde vel stort sett den fellesnevneren at de appellerte mindre og mindre til det markedet de var ment å betjene. Det er det GM nå håper å rette på, med den helt nykonstruerte småbil-serien sin. Lenge har den vært kjent som S Serien, etter at den ble presentert som konsept første gang, men nå som den debuterer i produksjonsutgave i Detroit avsløres også dens virkelige navn: Ion.

Peugeot hadde en sprø, liten elektrisk eksperimentbil i nitti-årene en gang som het Ion - det passet. Nå vil GM uvegerlig bli utsatt for spørsmålet om den nye Ionen bare er negativt ladet…..

Bilen inneholder en del gøyale detaljer som imidlertid er ganske uprøvde i markedet og kan komme til å bomme noe aldeles fryktelig. Instrumenter samlet på midten er kanskje ikke så uvanlig, men for amerikanske kjøpere…. Den plasseringen har tillatt et meget mindre ratt, siden lille fru Johnson ikke lenger skal titte gjennom det for å se hvor meget klokken er, nå skal hun se opp og til høyre – hvis hun klarer.

At Saturn har sluttet å bygge sin glupe tre-dørs coupé (to dører på passasjersiden) ser mange på som det konvensjonelles seier over det glupe, så i stedet introduseres en firedørs coupé, såkalt ”Quad Coupe” der bakdørene igjen er meget smale og egentlig bare et forsiktig supplement til meget brede fordører.

Og så er det detaljer for de mer perverse blant kundene. Tak-railene og interiør-detaljer i noe som ser ut som leopard-skinn for eksempel, eller karosserioverflater som ser ut som sprukket glass eller har et blått boble mønster høres også ganske eksotisk ut. Børstet aluminium og kullfiber-mønstret interiør er der nok for å møte den nye Minien, som også har premiere i USA i forbindelse med New York.

Det er ingen grunn til å tro at GM planlegger noen eksport av Saturn.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: