[]
[] [firmabil.no] []

Ford 500 - om to år!


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Siden Ford hadde ganske lite å vise på New York utstillingen slo de like godt til med en av de største nyhetene de kommer til å presentere i dette ti-året: Deres nye volum-sedan, mid-size revolusjonen som skal i produksjon i 2004, og som foreløpig heter 500.

Ford har mange modeller og mye morsomt, men en av dem vi hører minst om, som sammenliknet med et GT 40 eller en Fusion egentlig er en ganske trist sak, er for eksempel Taurus. Men når vi snakker om en bil som produseres år etter år uten store endringer og som stadig er med blant USAs bestselgere, er det klart det er en viktig bil vi snakker om.

Nå sier ikke Ford at det er Taurus som skal erstattes, men de sier at 500 blir deres nye mid size sedan. Og når de også sier at de tror folk kommer til å fjerne seg litt mer fra trucks og SUV’er, og gå over til vanlige biler igjen, er det klart at vi snakker store volum her.

Ford-folket legger stor vekt på at her har de hentet detaljer som folk er så glad i på SUV’ene og Truckene sine. Spesielt legger de vekt på sittestillingen. Men hoftepunktet to cm. høyere enn i en vanlig sedan vil de, forteller de, få et interiør rommeligere enn noe man kan sammenlikne med, og alle vil få en overlegen utsikt i forhold til normal sittestilling.

Designet vi får en følelse av på skissen avslører ikke at det er noe unormalt med høyden over havet, vellykket, minimalist-stil – ikke helt ulik en litt rundere Mondeo.

Det snakkes om 3 liters V6, forhjulsdrift og enten en seks trinns automat eller en trinnløs remdrift – men her blir det sikkert mange muligheter med tiden.

Bilen skal bygges på en helt nyinnredet, meget fleksibel, fabrikk i Chicago i 2004. Samme året skal jo også den nye CrossTrainer ut i markedet. Da burde Ford være klar til å kunne betale sine aksjonærer litt utbytte igjen.

Men ellers får vi huske på at mens Chrysler kunne leve lenge på sitt ”Cab Forward” designbegrep, kan vi nok nå vente oss at Ford komme til å snakke mye om High-Package design. ”Nå skal folk kunne gå inn i bilen igjen, og ikke behøve å folde seg inn i den” sa Chris Theodore, Fords Nord-Amerika produktsjef, da de fortalte om den nye 500. Han begynner også å komme over de 50, så han vet vel hva noen av kundene trenger.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: