Reg-tallene i mars - forstyrret av påsken?
Etter februar hadde vi et visst håp om at det pekte oppover. Da skal jeg si mars ga grei beskjed om at vi tok ganske feil. 7.068 nye personbiler er nesten 1.200 færre enn i fjor. Varebilsalget er nesten halvert, last er 10 prosent lavere – bare buss holder koken – og det er ikke meget å leve av. Nå får vi se hva dommedagsprofetiene sier, men egentlig er det vel på sin plass å minne om at mars i år inneholdt nesten hele påsken, mens den uken befant seg midt i april i fjor. Med andre ord, vi er ikke i rute med fjoråret før vi er ferdige med april. Og siden april i fjor bare solgte 7.188 nye personbiler, omtrent like mange som påskemåneden i år, er det fremdeles en ganske stor mulighet for at vi holder tritt med fjoråret. Gi oss et salg på noe over 8.000 i april, så er vi der vi var for et år siden. En som ikke holder følge med fjoråret er Toyota. 12,8 prosent markedsandel hadde de i mars i fjor, og akkumulert etter første kvartal: 13,2 prosent. I år fikk de 17,5% i måneden og akkumulert er de nå på 16,8. Da får det ikke hjelpe at HiAce har over 20 i siste måned! Det er selvfølgelig Corolla på topp, 461 biler i mars, mens Yaris solgte 306 , fulgt av Passat, Golf, RAV4 og Mondeo som fremdeles ligger på akkumulert annen plass. Ellers er det helt åpenbart en Elite-serie her, med Toyota som eneste deltaker – 3.599 biler så langt. Deretter følger første divisjonen, VW, Peugeot, Ford og Opel, som strekker seg fra 2542 til 1501 biler. I annen divisjon finner vi Audi, Nissan, Renault, Volvo og Citroën, nummer en har 991 biler, nummer fem har 727 nye biler. Men vi må ikke glemme at Toyota ikke er alene om fremgang, Peugeot, Nissan, Renault og Citroën kan alle notere seg for en prosentvis fremgang skrevet med to tall foran komma! Kanskje vi også skal bemerke at det er enkelte fylker det antakelig er morsommere å drive bilforretning i, enn andre. Vestfold, Møre og Romsdal, Vest Agder, Sør Trøndelag, Troms, Nord Trøndelag og Aust Agder er fylker hvor bilsalget så langt er høyere enn i fjor. Oslo er det fylket hvor det har rast mest. 2.907 biler er en nedgang på nesten 18 prosent. All Right, Svalbard har minsket kraftigere, fra 6 til fire biler er 33% men de merkes vel ikke like godt? Selv om Toyota økte markedsandelen blant varebilene også, klarte de ikke å vedlikeholde volumet fra i fjor. Men det kunne vanskelig la seg gjøre – totalvolumet har sunket fra 9.227 til 5.174 biler. Riktignok ligger HiAce 120 biler over fjoråret, men spesielt Yaris har mistet tempo. (Nye varebilregler ble som kjent innført fra 1. april i fjor.) På last er det nå Volvo og Ford på topp-plassene, den vanlige eneren, Chevrolet ligger på en tredje og er sterkt angrepet bakfra av Mercedes og sågar Scania! Mens det er Mercedes som leder blant bussene – men på den listen har alle på topp-ti listen økt sitt volum bortsett fra VW, Ford og Toyota – og det er jo ikke akkurat busser vi snakker om da. Jeg er mer spendt enn vanlig på første tertial, går det som jeg håper vil vi ligge likt med fjoråret igjen. Men så var det lønnsforhandlingene som kan komme forstyrrende inn da….. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |