Replica over alle replicaer
Hvilket selvfølgelig reiser spørsmålet, hva heter replica i flertall. Replikae? Replike? Glem det – hvis man skal bruke penger på å utvikle eller kjøpe en (et?) replika (replik?) hva er vel da mer naturlig enn å velge noe av det hæsligste i bilhistorien? Berliet er en fransk lastebilfabrikk som en periode ble eid av Citroën. Da opptrådte de med noen av de gyseligste lastebilførerhus som noen gang er designet – hvis det var det de var. Samtidig hadde Citroën sin egen storhetstid på den kommersielle sektoren. 2CV som varevogn var riktignok ikke så verst, den var tross alt tilpasset den virkeligheten den skulle leve i. Men i den store enden hadde de den berømte bølgeblikkboksen. Fæl så den ut og det eneste fortrinnet den hadde som varebil var at den var rommelig. Den hadde nesten ikke motor, kjøreegenskapene var like myke som på personbilene – det var festlig i svinger og med last, og de store platene lagde resonanser som var hinsides det meste, og som bølgeblikken sikkert var med på å gi den spesielle karakteren. En gang tidlig i 70-årene fant jeg ut at jeg hadde det så utrolig bra med nye biler på alle kanter at jeg skulle gjøre en botsøvelse. Så jeg lånte en slik bølgeblikkredsel for å kjøre frem og tilbake til et Le Mans løp, med sovepose baki. Den straffen viste seg å være meget hardere enn jeg hadde fortjent. Derfor synes jeg det er forholdsvis perverst når jeg på en japansk nettside for ombygde biler finner dette her. Gamle MR 2 som ser ut som Viper, Micra som har fått en Lancia Thesis-front eller til og med et forsøk på å bygge en Volvo PV kan jeg til nød forstå. Men dette! En slags blanding av 2CV varebilen og redselen over alle redsler. Da må det være et sug etter det helt perverse dypt nede i den japanske bilsjelen. Bildene viser sågar at det er bygget flere av den. Jeg aner ikke noe mer, ikke hvem som lager den og ikke hva den er basert på, og egentlig vil jeg vel helst ikke vite det heller. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |