Japansk bilsalg kneler
På tross av påske klarte japanerne å telle de siste bilene sine, slik at de hadde årsoversikten sin klar allerede den 1. april. Det hører kanskje med til historien at deres forretningsår går ut den 31. mars. Det hører også med til historien at med sine 5,82 millioner biler hadde de solgt 2,6 prosent færre enn året før. Egentlig er situasjonen dystrere enn 2,6 prosent nedgang antyder. Dette tallet forteller om alle de siste 12 månedene og inkluderer alle bilene. Imidlertid hadde mikrobilene (de på under 660 ccm.) bare skrumpet med 0,9 prosent, slik at salget av de ordentlige bilene, som utgjør omtrent 70 prosent av det samlede antallet, sank med 3,4 prosent. Men dette var altså hele året. Mars måned var hent på trynet, og det som tradisjonelt er årets store shoppingmåned. Også japanerne bruker opp det som står igjen på kontoen før et nytt forretningsår er på gang, dessuten er det masse universitetseksamener, med stolte foreldre som kjøper kostbare presanger, som biler til sine håpefulle. I mars sank personbilsalget med hele 8,7 prosent, mens mikrobilene gikk 3,8 prosent i revers. Samlet gikk bilmarkedet tilbake med 7,2 prosent i mars (771.986 biler), og dette demonstrerer en økende tendens: i januar lå markedet 2,2 prosent etter januar i fjor og i februar var tallet 3,6%. Man frykter at utviklingen vil fortsette. Den eneste av de store japanske fabrikkene som hadde en viss grunn til å smile var Honda. Alle de andre måtte bite i formidable tilbakeganger. Mitsubishi og Mazda hadde det selvfølgelig verst, niks nye modeller betyr at temperaturen raser til frysepunktet på det japanske markedet. På årsbasis solgte Mitsubishi nesten 10 prosent under, og Mazda måtte notere seg for minus 12,5. For mars alene var nedgangen henholdsvis 15 og 13 prosent. Nissan klarte seg med 2,6 prosent nedgang for året, men i mars, på tross av nye March (Micra) måtte de 9,2 prosent baklengs i mars. Toyotas forretningsår endte med 2,24 millioner biler, ned 4,7 prosent, mens mars ble nesten to-sifret, minus 9,2 prosent. Honda slo til med 881.624 biler i forretningsåret 2001/2002 – det betyr en fremgang på 12,8 prosent. Litt butter det nå, i mars lå de bare 8,3 prosent over mars i fjor. Men allikevel – Hondaflagget vaier friskt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |