[]
[] [firmabil.no] []

Le Mans på landeveien?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Si at du har en Ferrari F50, eller en McLaren F1 og alle kompisene vil være imponert. Men en gang, fortell dem at du eier en Stealth B6, og du må bruke en halv time på å forklare det. Og da er det liksom ikke lenger nødvendig å tilføye at den kjører ringer rundt både Ferraris og McLarens Superbiler.

Ser du en Stealth B6 i speilet lurer du først på om du har forvillet deg ut på Le Mans banen. Så vil du lure på hvorfor den ikke stanset da den fikk målflagget der i fjor. Og så må du nøye deg med å se den karbonfiber-grå saken forsvinne foran deg i det fjerne. Bare tunge lydbølger ligger igjen som en myk dyne over landeveien.

Stealth er et av disse merkelige engelske fenomenene som man skulle tro ikke var mulig i våre Kleenex-tider. Men takket være enkelte siviliserte staters smutthull for håndbygde biler eller biler bygget i små serier, slipper de igjennom, og papirene i hanskerommet forteller at dette er helt lovlig, så lenge føreren oppfører seg.

Det er enkelt. Ta for eksempel turtelleren. Den gidder ikke begynne å telle før på 4.000. Alt under er helt greit, den har ikke noe i mot å dasse gjennom bysentra på tilnærmet tomgang, og den har radiatorer nok til at det ikke er noe problem, men hele vitsen med bilen er det som befinner seg på oversiden. Og som du henter frem via en vanvittig dyr Hewland fem-trinns kasse, DGS heter den hvis du vil kjøpe en og bare ha og se på, med rettskårne tenner som lager den type tannhjulsstøy bare fullblods klarer.

Den skal overføre fra 511 hester eller 650 Newtonmeter fra en 6,3 liters small-block Chevrolet motor. Det finnes mildere alternativer også, og da kan man klare seg med enklere gearkasse også, en brukt Porsche 911 Turbo, for eksempel, men da begynner man å nærme seg allemannsland igjen.

Skjønt, selv med en Boblemotor hadde dette vært spesielt. Bilen er som en Gruppe C racer. Fører og passasjer må like hverandre, det er ikke mye luft mellom dem. Dørene løftes opp og frem, slik du ser ved førerbytter på Le Mans, og de små speilene du ser festet på dørene, er der bare for å sjekke at den enorme hekkspoileren er på plass. Hadde den vært vekk hadde du forresten merket det allikevel, på tross av 295/45-18 Goodyear Eagle F1 dekk hadde du pløyd jordet på utsiden av neste sving uten den hjelpen.

Opphengningen er også ren racerbil, med horisontale fjær/demper enheter påvirket av støtstenger. Ikke en gummiforing på denne siden av bestefaren til konstruktørene, justerbare Rose-ledd i alt som svinger.

Et par av dem er allerede bygget. En rekke banerekorder, og nå også rekord for GT-klassen på Silverstone. Dessuten er det for tiden den som leder Autocar’s 0-100-0 (vi snakker Miles per Hour) rekord. At den vanlige utgaven ikke er gearet for mer enn 310 km/t er ingen grunn til å ta for høytidelig. På papiret har Lamborghini Murcielago litt høyere toppfart, men med 930 kg tomvekt (Lamboen veier minst 1650) er det ikke tvil om hvilken bil som vil vinne A-til B enten det er svingete landeveier eller på Le Mans.

Dessuten sier de som har kjørt den (Autocar for eksempel) at dette er en av de mest komfortable sportsbiler de noensinne har kjørt. Den eter hull og dumper som en Peugeot, sier de.

Nå er for øvrig Mark II på vei, etter at en håndfull av den opprinnelig er bygget. Den leveres med sekstrinns dytt&dra gearskift, endret aerodynamikk og småendringer ellers. Forhåpentlig har de fremdeles beholdt tenningen i nøkkelen, så som enhver bleikfet liten wannabe bygger inn separat startknapp.

Frister det? Bilen skreddersys rundt deg. Din innsats heter noe i retning av 95.000 pund.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: