[]
[] [firmabil.no] []

GTO er tilbake


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Noe av det råeste i amerikansk muskelbilverden var Pontiac’s GTO. Fra 1964 til 1974 ble det solgt mer enn en halv million av disse hårete greiene. Nå skal modellen gjenopplives, og australske Holden Monaro skal danne grunnlaget.

Jeg tror Bob Lutz har hørt på oss. Vi har flere ganger enn vi burde, bilens sentrale plassering på det norske bilmarkedet tatt i betraktning, brukt plass for å fortelle at vi er veldig begeistret for den. Det er Amerikansk GM også, viser det seg, så begeistret at de kommer til å importere den og døpe den om til Pontiac GTO.

Navnet forbinder du kanskje ikke med en amerikaner forresten. GTO er jo også navnet på en av Ferraris mest mytiske modeller. Men ikke mer mytisk forresten, enn at et av de morsomste stuntene noe bilblad noensinne har gjort, var da engelske CAR lagde en reportasje om GTO mot GTO. Vanvittig morsom, men det var før CAR var blitt glossy og fancy og hadde skribenter som Henry Manney og George Bishop og hadde redaktører som Doug Blain – Insane. ”Testen” ga for øvrig Pontiac’en meget heder.

Nå blir ikke den nye GTO noen volum-modell for GM. De skal hente hjem ca. 20.000 Monaro til 2004-modellåret, gi den en mer Pontiac-front og ellers tilpasse den litt. 5,7 liters V-åtteren og stick-shift beholdes som det er. Meget passende skal en eldgamle Firebird fases ut omtrent på denne tiden, så det blir Holden som blir representanten for GMs bakhjulsdrevne muskelbiler fra da. Målgruppen kommer garantert til å gripe den begjærlig. Og med den kursen det nå er på australske dollars vil nok bokholderne i Detroit også gjøre det. Her skal de ikke bare tjene på image, de skal tjene penger også.

Nå snakker Bob Lutz så varmt om Holden for tiden, ”vår mest suksessfulle divisjon”, at mange lurer på om han ikke også ser på andre produkter derfra. For eksempel vil den ganske nye Commodore Ute’n kunne bli en utmerket ny El Camino.

Det som også er litt morsomt med disse planene er at dette betyr at Holdens morsomste produkter vil bli å få med rattet på vår side. Burde kunne gi noen noe å tenke på.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: