Flere glimt av Bentley
Volkswagen gjør en glitrende PR-jobb med Bentley. 1. januar 2003 skjer den offisielle skilsmissen mellom Bentley og Rolls-Royce. Da skal VW lansere de nye Bentleyene – frem til da kommer det bare små glimt som skal holde interessen oppe. Det er om å gjøre at potensielle kunder ikke glemmer Bentley og kjøper Mercedes i stedet. Under New York utstillingen slapp Volkswagen/Bentley to ganske tunge dokumenter: ”Bentley GT Coupé The Marketing Story ” het det ene, og det andre dreide seg om ”The Styling Story”. Egentlig inneholder vel ingen av dem noen bomber – i marketing-historien får vi høre at egentlig er det 7 millioner potensielle kjøpere i denne klassen i verden. Alt for mange av dem synes imidlertid det er alt for galt å betale oppunder to millioner for en bil. Derfor blir den nye Bentley-coupéen billigere (”eller la oss si ’mer tilgjengelig’” som Adrian Hallmark, ansvarlig for Bentley Marketing sier i dokumentet). Vi får også vite at i dag er det 121 Bentley forhandlere rundt i verden, dette tallet skal bare forsiktig økes, slik at man ender på rundt 150. Styling-historien er også full av nesten-ikke-no’, men igjen slipper fabrikken ut små teaser-bilder som selvfølgelig gjør at pressen over hele verden kaster seg på den. Her er det Dirk van Brackel, designsjefen (hentet fra Skoda) som kommer til orde. Han kjører den kjente historien om inspirasjon fra 50-årenes Continental, men han forteller nå at han kom til Bentley i august 1999, i desember hadde styret modeller og skisser nok til at de kunne ta en avgjørelse. Fra null til frosset design på fire måneder for et så kritisk produkt – det er ganske bra! Hva han kunne ha føyet til var at da han kom dit var de tre designere – i dag er de blitt 50. Hvilket høres ut som masse nytt fra Bentley i årene som kommer. Det vi forøvrig ser av bildene er en front der lysene er separate og der det ytterste har meget mindre diameter enn det innerste. Fronten har fremdeles finmasket hønsenetting i kjøleråpningen, en detalj Bentley har hatt siden Le Mans dagene på 20-tallet og som er et styling-element Bentley behersker bedre enn alle andre. Og vi ser en avslutning av en slags fast-back hekk, med en rekke kurver som møtes og glir over i hverandre som tyder på at dette kan bli en virkelig karosserifest. Nå må vi jo ha klart for oss at Bentley GT Coupé langt fra er den eneste nye Bentley’en etter at de begynner sitt nye liv neste år. Det kommer også en Sedan, som det vel er fare for kommer til å befinne seg midt i VW Phaeton land. Og man snakker også om noe som skal ligge over W12-coupéen. Det skal bli ganske tett i dette segmentet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |