[]
[] [firmabil.no] []

Sbarro-elev med egen bil


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Sbarros vanvittige kreasjoner er alltid sentrale når man besøker Geneve-utstillingen. Men i tillegg til at han bygger fantastiske biler for hånd, driver han også skole. I år hadde en av hans talentfulle elever sin egen kreasjon på utstillingen, med håp om at det kan bli en liten produksjon.

Lizard er bilen døpt, og det er Castrol som er så hyggelig at de finner plass til slike en-gangs fenomener som denne. Skjønt Cristof Würgler håper selvfølgelig det skal bli flere av den, han har allerede lagt opp til en liten serie.

Lizard er en ganske liten sportsbil, forholdsvis ekstrem oppskrift, og med bruk av mye Audi teknikk. Midtmotor, et meget stivt stålchassis som bærer det hele, justerbar opphengning gir uavhengige hjul i hvert hjørne, et meget lett epoxy-basert karosseri med dører som åpner skrått oppover. 425 cm bare, men ikke akkurat fluevekt: 1542 kg slik den sto der. Men da er komfortdetaljer som aircondition, alarmer, automatisk brannslukkingsanlegg og elektriske ruter med. Luksusinteriøret er heller ikke med på å spare vekt, men på den annen side er quad-cam aluminium V8 motoren til Audi ganske lett, så det er sikkert kilo å spare hvis man jobbet med et skikkelig finit-element program.

Det er mer enn 4,2-liters motoren som kommer fra Audi. Würgler har også tatt seks-trinns kassa fra A8, og siden den egentlig er ment for firehjulsdrift, men bare skal dra bakhjulene her, er den også ganske modifisert. Motoren er foreløpig ikke pustet på, med beskjedne 290 hester gir den bilen 260 km/t i toppfart. Men den ser da ut som minst 320?

Cristof Würgler, som er ekte sveitser, forteller at han gikk på Sbarros design- og bilbygger skole i Grandson. Da han sluttet der i 1995 begynte han å jobbe i et elektronikkfirma. Et svært trivelig firma åpenbart, for ledelsen ga ham alle muligheter til å starte på sitt ”Project One” der i huset. Men han måtte ta deltidsjobber andre steder utover nettene for å få penger til å finansiere prosjektet.

Selve byggingen startet i 1996 og har gått i rykk og napp. Men når man studerer de nydelige detaljene – og nesten hver eneste komponent er håndbygget – virker det nesten som et under at bilen kom på nett i det hele tatt.

I fjor stiftet han Lizard Automobile Co. med formål å bygge ”klassiske” biler som inneholder den absolutt ferskeste teknologien for utvalgte kunder som virkelig vet å sette pris på skreddersøm-drømmer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: