Elise som firmabil
Dersom du jobber i England og sjefen din vil spandere ny firmabil på deg, blir valgmulighetene litt annerledes enn i Norge. Kanskje ender du opp med en Lotus Elise! Britene har nemlig innført nye regler for firmabilbeskatning med virkning fra denne måneden. Nå er det ikke lenger kjørelengden som teller men bilens pris og CO2-utslipp. Jo mindre bilen forurenser dess mindre blir skatten. Dette gjør selvsagt småbiler langt gunstigere enn store bensinslukere. Og de fleste sportsbiler befinner seg nettopp i sistnevnte kategori. Men det finnes unntak, som for eksempel Lotus Elise. Ytelsene er det lite å utsette på, den gjør unna 0 til 100 på under 6 sekunder og har en toppfart på 200 km/t. Hemmeligheten er bilens lave vekt, bare 756kg, som gjør at den klarer seg med en relativt beskjeden motor for å oppnå sine sportslige egenskaper. Dermed er CO2-utslippet så lavt som 177 g/km. En brite med 40% inntektsskatt må betale en årlig skatt på kr 19.487 for å benytte en Lotus Elise som firmabil. Til sammenligning må han ut med kr 19.337 for en Mondeo 2,0i Ghia, kr 20.721 for en Vectra 2,2i CDX, kr 28.464 for en Mercedes C180 Classic, kr 22.080 for en Saab 9-3 2,0T SE eller kr 48.612 for en Porsche Boxter. Men dersom vår britiske venn er reisende i store gjenstander kan vel kanskje Elisen bli litt snau. Klokker og microchips burde derimot gå bra. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |