Ferrari først i Ferrariland
Rubens Barrichello lå lenge an til pole position på Imola banen i årets første Formel 1 løp på europeisk jord, det såkalte San Marino Grand Prix. I ny 2002 modell av Ferrari var han tidlig i den avsatte timen under kvalifiseringen raskest av alle førerne. Men i siste minutt kom en kar fra Kerpen i en annen rød bil.... To herrer som sikkert var misfornøyd med tidene fra fredagens trening, nemlig Juan Pablo Montoya og Ralf Schumacher i Williams BMW, var uvant tidlig ute på banen i dag, allerede 10 minutter uti den timelange seansen hadde de notert de to beste tidene. Med sine blåhvite biler oppnådde de bare 9. og 10. beste tider i går og tok ikke sjansen på å få dagen ødelagt av mye trafikk på banen.Montoya oppnådde tidlig raskeste topphastighet på 309 km/t, en tid som ble stående hele timen igjennom. Nå er det ikke topphastighet som er målet for lørdagens kvalifisering i et Grand Prix løp, men raskeste rundetid.Den som kommer seg gjennom de mange svingene og i mål raskest får starte i såkalt "Pole position". Det betyr førstemann i rekka og idealspor mot første sving. Det startes to og to ved siden av hverandre under søndagens løp. McLaren Mercedes bilene klarer ikke å holde like høy fart som de røde og de blåhvite bilene i år. Den unge lovende finnen, Kimi Räikkönen var overivrig og fikk en snurr på et av sine forsøk i dag, men kunne tilslutt notere seg for femte beste tid foran sin lagkamerat, skotten David Coulthard. Et av årets virkelig spennende lag, de gulblå Renaultbilene (tidligere Benetton) med Jarno Trulli og Jenson Button, greide å kvalifisere seg til tider blant de 10 beste. Dette lover bra for morgendagen. Button har greid å karre til seg 6 poeng hittil i år og ligger på en 4.plass i VM-sammendraget så langt. I de siste minuttene ble det svært hektisk på banen. Både Montoya, Barrichello og Michael Schumacher prøvde å presse ned tidene sine når klokken tikket mot 14.00, og som så ofte før stakk Michael Schumacher av med pole position, denne gang med tiden 1.21.091. Alex Yoong greide ikke å presse sin Minardi under den såkalte 107%-tiden og skal dermed ikke få starte søndagens løp. Men dersom han godsnakker med dommerne gjør de kanskje et unntak fra reglene. Kvalifisering foran San Marino Grand Prix:
107% tid: 1:26,767 Dekk: B=Bridgestone M=Michelin Artikkel fra www.firmabil.no URL: |