Ny Rolls mest tysk?
Det var på tide at Rolls-Royce kom på banen igjen, etter at Bentley har dominert PR-bildet et par måneder nå. Men om nyhetene fra Rolls var så veldig positive er vi ikke sikre på. Historien var at både karosseri og motor til denne Super-briten skal komme fra Tyskland. Det er mulig kommende kunder av den nye Rolls-Royce ikke lenger er svært opptatt av at de flyene som reddet Storbritannia under krigen stor sett var drevet av Rolls-Royce-motorer. Merlin-motoren er mytisk, fremdeles kan fiskere i Kanalen trekke opp en gjennomkorrodert Merlin med garnet – dermed har inntekten hans økt det året. Men å bygge Rolls-Royce i Tyskland? Tony Gott som er Rolls-Royce direktør nå, og som skal presentere den nye modellen når fabrikken blir et 100% datterselskap av BMW den 1. januar neste år, kunne forleden fortelle at den nye modellen vil i meget stor grad bestå av tysk teknologi og tyske deler. Karosseriet, som for øvrig ikke er uten en del norske innslag her og der, vil komme fra BMW-fabrikken i Dingolfing. Det blir en helt ny karosseritype, aluminium ramme og aluminium plater Også motoren skal bygges i Tyskland, ved fabrikken i München. V12 selvfølgelig, men en helt egen utgave for Rolls-Royce, akkurat som BMW bygde en helt egen utgave for McLaren da de fremstilte sin F1 gatebil. Disse store komponentene skal fraktes til den nye Rolls-fabrikken ved Goodwood i England, der det skal settes sammen og bygges opp etter kundenes spesifikasjoner og ønsker, og der i det minste alt interiør-arbeidet skal skje. Hud og trevirke skal gjøres hjemme. Det ble også sagt litt om forhandlernettet. Halvparten av dagens aktive Rolls-forhandlere vil fotsette sammen med Volkswagen og altså selge Bentley. BMW er i samataler med den andre halvparten, men det er ikke gitt at alle de blir med på lasset. For eksempel skal BMW ha fem Rolls-forhandlere i Tyskland, bare to er klare og bare en av dem er tidligere Rolls-representant. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |