[]
[] [firmabil.no] []

RX-7 ut med flagget til topps


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Hyggelig det de japanske fabrikkene gjør for tiden. Når en serie må avsluttes på grunn av nye sikkerhets- eller miljøkrav bygger fabrikken en super-serie av modellen, til avskjed. Nå er det RX-7 som skal begraves.

Den forrige gangen vi opplevde det var da Nissan varslet at GT-R skulle avlives. Men ikke uten at de laget et begrenset opplag av en super-utgave, til avskjed. Den blir allerede omsatt med rå fortjeneste på gråmarkedet i Storbritannia.

Så er det RX-7 som skal ut. Modellen dukket vel opp første gang i 1978, mens dagens utgave, kodenavn: FD-3S, er litt over 10 år gammel.

Mazda bruker to begrunnelser for at modellen skal dø. Den ene er markedet, sportsbiler er ikke akkurat månedens smak i Japan for tiden. Men enda viktigere er det at den gamle 2 rotors 280 hesters råtassen ikke lenger møter Japans miljøkrav. Den brenner for dårlig, så det kommer for mye møkk ut. Heldigvis har Mazda løst problemet med sin nye Renesis-konstruksjon, så det skal fremdeles komme rotasjonsstempel-motorer derfra – men ikke i såpass flærr innpakking som RX-7.

Men hvis du stiller deg i køen utenfor en Japansk Mazda-sjappe i slutten av denne uken kan det være at du er tidsnok ute til å skrive deg på listen over en av de 1.500 kundene som få kjøpe en RX-7 Spirit R. Topp-spesifikasjoner på mekanikken, spesielt interiør, et par grep utvendig også for å fortelle at denne er blant de siste, og – selvfølgelig – en liten plakett for å fortelle at nå er det slutt på enda en av de Store Japanske Bilene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: