Tommy Rustad klar for tøff EM-sesongHan må nok regne med langt hardere konkurranse enn i fjor, Tommy Rustad, når han til helgen stiller til start i årets første EM-løp for standardbiler på Magny Cours i Frankrike. Rustad har en bronsemedalje å forsvare, men nå er fjorårets to klasser slått sammen til en, og det er en imponerende samling av førere som skal kjempe om årets EM-tittel. I fjor kjørte Tommy Rustad inn til EM-bronse i det som da het Super Production med sin Nissan Primera. Nå er denne klassen slått sammen med Super Touring og blitt til Super 2000, og med de beste førerne fra begge klasser i fjor på startlisten er det ingen smågutter Tommy skal bryne seg mot. -Jeg kjører selvfølgelig alltid for å vinne, men må innrømme at jeg vil bli overrasket om jeg vil være med og kjempe om en EM-tittel. Realistisk sett bør jeg ligge rundt 5.plass, men det skjer alltid mye i racing, så man vet aldri, sier Tommy Rustad som tror han vil komme til å hevde seg bedre etter hvert som sesongen skrider frem. -Vi åpner på Magny Cours som er en av mine favorittbaner. Psykisk sett er det en fordel. Men vi ligger nok litt på etterskudd i forhold til Alfa Romeo og BMW når det gjelder testing foran sesongen. Sammen med Volvo har også disse langt sterkere støtte og engasjement fra fabrikkene bak seg enn det vi har, sier Tommy Rustad. I likhet med i fjor kjører han for det britiske teamet RJN Motorsport. Det er Nissan som står for utviklingskostnadene på bilen Tommy kjører, men driften, som har et budsjett på 10 millioner kroner for to biler, står RJN for. Tommy Rustad er førstefører i teamet, mens den andre bilen kjøres av briten Chris Buncombe. Tommy vil starte sesongen med en fjorårsbil som er totalt renovert og ombygd etter årets reglement. Men Nissan har nettopp lansert en ny modell av sin Primera, og snart skal også Tommy Rustad kjøre denne modellen. Høyst sannsynlig vil det bli fra runden på Anderstorp i Sverige 30.juni.
Sterke navn -Giovanardi, Larini, Tom Coronel (BMW), Peter Kox (BMW), Rickard Rydell (Volvo) samt Dirk og Jürg Müller i BMW er de jeg regner som favoritter, sier Tommy Rustad som også regner seg selv med blant de sju-åtte beste førerne. I tillegg til Rickard Rydell har svenskene også med Fredrik Ekblom i BMW. Tommy har tidligere kjørt mot Rydell i det britiske mesterskapet (BTCC) i 1998 og senere mot Ekblom i det svenske mesterskapet (STCC). For to år siden vant Tommy STCC foran nettopp Ekblom.
Nye regler Totalt skal det kjøres ti løp i mesterskapet som innledes på Magny Cours til helgen. Tommy Rustad har kjørt på alle banene med unntak av Oschersleben i Tyskland. -Høydepunktet for meg vil selvfølgelig bli løpet på Anderstorp 30.juni, ettersom dette nesten blir hjemmebane og at vi da forhåpentligvis har den nye bilen klar. Ellers er Magny Cours, Silverstone og Spa også baner jeg liker godt. Den av banene jeg liker minst er Pergusa i Italia, sier Tommy Rustad som kjørte test på Magny Cours allerede torsdag. Der var Alfa-førerne raskest, men Tommy noterte en tid bare et sekund bak de raskeste, noe han er godt fornøyd med. Alle løpene i Europamesterskapet sendes direkte på Eurosport. Kanalen sender kvalifiseringen i opptak lørdag kveld, og løpene direkte fra klokken 15.15 på søndag. BilNorge holder deg oppdatert med resultater og kommentarer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |