Nå kommer Gruppeunntaket
Eller, som de sier ved Rouletten: ”Rien ne va plus”. Med andre ord, dere som ikke har sendt inn innvendinger eller forslag om modifikasjoner til Mario Monti kan ikke bli hørt lenger. Høringsfristen gikk ut tirsdag. Dermed ser det ut til at hovedpunktene i Gruppeunntak-forslaget blir stående. Det kommer til å bli slutt på merke-eksklusivitet hos frie bilforhandlere, service og salg kommer ikke til å måtte henge sammen, og bilfabrikkenes reservedelsmonopol blir det slutt på. For å nevne noen små revolusjoner som skal innføres i løpet av de neste 18 månedene. Det er Heinz-Joachim Freund, en advokat i EU-systemet som har vært den som har fordelt ut bøter i milliard-klassen til bilfabrikker som har brutt regelverket, som sier dette. Og han føyer til at det tyske argumentet, også fremført av den tyske Forbundskansleren, om at det nye Gruppeunntaket vil medføre at 100.000 arbeidsplasser går tapt, er det rene tøv. ”Tenk på alle de nye arbeidsplassene som vil oppstå på grunn av liberaliseringen” sier han. Hanns Glatz, som er Daimlerchryslers lobbyist i EU-systemet, klager over at Mario Monti,, som altså er sjef for konkurranse-tilsynet i EU, ikke har gitt signaler om hvor han er forhandlingsvillig. Andre påpeker, ganske naturlig, at årsaken kanskje er at han ikke har noe å forhandle om. Hva som imidlertid er litt underlig er at bilindustrien har vært meget tilbakeholdende de to månedene høringsfristen har vart. Det har ikke kommet noen sterke posisjons-uttalelser, og propagandaen fra takorganisasjoner har vært mangelvare. Årsaken kan selvfølgelig være at bilindustrien vet at den kan komme styrket ut, dersom den spiller kortene riktig. Det er ikke så få som frykter at det er de små, frie forhandlerne som vil komme dårligst ut av det nye forslaget, der meningen var at publikum skulle få større frihet til å velge, og få fordelen av skjerpet konkurranse. Nå er neste skritt at det endelige forslaget til nytt Gruppeunntak blir presentert for, og diskutert av, Europa-parlamentet før ferien, og så vedtas som gjeldende fra 1. oktober, med et års overgangstid. Så får vi se om vi, kundene, kommer til å merke noe. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |