Cunningham får V12
Ganske tilfeldig oppdaget man i erklæringen som alle selskaper må avlevere til kredittmyndighetene en gang i året, at GM hadde uppet innsatsen sin hos Cunningham fra 1 til 2 millioner dollars. I kjølvannet på dette dukket det opp både V12-motorer og motorsykler. Vi har fortalt om Bob Lutz, den pensjonerte dynamoen som startet Cunningham Motors for to år siden, sammen med Briggs Cunningham III. Han er sønn til II som sendte biler som bar hans navn til Le Mans i femti-årene. Bob Lutz ville altså være med på å gjenopplive dette fabelaktige sportsbilnavnet, og man har jobbet med C7 Coupé hele denne tiden. Men så ble pensjonisten Lutz hentet inn av GM i fjor høst, for å blåse liv i modellpolitikken. Dermed fikk Lutz mye mindre tid til å ofre seg for hobbyer, så han hentet inn John McCormack som toppsjef. Begge er tidligere marinesoldater, begge er bilgubber, McCormack var med på å dra i gang både Hondas og senere Suzukis amerikanske operasjoner, og begge elsker motorsykler, Lutz jobbet hos BMW en gang, McCormack jobbet med Triumph en gang. Så langt likheter. Aldermessig mener derimot 70 år gamle Bob Lutz at han har et stort fortrinn, McCormack er nemlig 6 måneder eldre! I fjor høst ble det kjent at GM hadde gått inn i prosjektet med noen dollars, og nå – altså – med enda mer. På spørsmål om hvorfor kunne McCormack fortelle at nå nærmet man seg slutten på prosjekteringsfasen, at man samtidig med C7 planla en C8 cabriolet og man snart må ut i markedet for å finne 50-60 millioner dollars for å kunne legge opp til produksjonen. Man snakker om ca. 500 biler pr. år, som skal inn i et segment som er i ferd med å øke fra vel 4000 til ca. 6000 biler årlig. Og at bilen skal introduseres sent 2004. Men så føyde han til at bilens V12 motor skal komme fra GM. Conceptbilen Cien, bilen som feirer Cadillacs 100-års jubileum, hadde en eksperimentell V12, men GM har enda ikke bekreftet at de skal bygge den. ”For oss er den fremdeles en drømmebil” sies det derfra. Og så får vi også høre at gubbene har planer om en motorsykkel. ”MC-markedet er ganske overbefolket for tiden”, sier McCormack til Reuters. ”Men egentlig mangler det vel en skikkelig amerikansk sportssykkel. Vi tror vi kan gjøre en Gran Turismo Cunningham MC på samme måte som vi gjør en Cunningham GT bil”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |