Grå-Ferrarier til USA
Du trodde kanskje bare det var i Europa at gråimport var et tema? Å nei. Endelig er for eksempel en nesten 1-år gammel USA-krangel ferdig. Ferrari måtte gi seg – de klarer ikke å stoppe gråimporten dit. Det var et selskap i Baltimore som hadde gått til sak mot fabrikkens egen USA-importør. J.K. Technologies hadde en grei forretning med import av nye Ferrarier fra Europa som de så tilpasset til amerikanske krav og solgte. De var billigere enn de offisielt importerte, men J.K. Technologies tjente bra, så egentlig var det ikke rart at Ferrari of North Amerikca ble mugne – for de tjente sikkert enda mer på sine. Dessuten har det vært en helt klar Ferrari-politikk å strupe Amerika-markedet, slik at etterspørselen alltid skulle overstige tilbudet. Slik vedlikeholdes en myte. I fjor sommer slo Ferrari til. De krevde at bare de ”offisielle” Ferrariene skulle kunne godkjennes. Deres argumenter var at for å tilpasse bilene til USA-kravene, krevdes så store endringer i forhold til Europa-utgavene at de bare kunne gjennomføres under produksjon på fabrikken. Tøv, sa J.K. Technologies, sammen med mange andre som driver i samme bransje. Fagfolk fra det amerikanske samferdselsdepartementet har brukt nesten et år på å sjekke og sammenlikne, og også på å kutte gjennom alt tøvet. Ferrari-importøren sendte for eksempel en dør for å vise hvordan sidekollisjonsbjelken inne i døren fra en 550 Maranello var integrert i hele dørkonstruksjonen. Noe gråimportører ikke kunne klare uten å bygge en helt ny dør – hvilket de ikke gjorde. Så viste det seg at Ferrari hadde levert en dør fra en 550 Barchetta som er noe helt annet enn en vanlig 550. I Barchettaen er det gjort masse grep for å gjøre den takløse konstruksjonen stiv nok, blant annet styrke dørkonstruksjonen. Da DOT hadde brukt machetene og skåret seg gjennom alle problemene, kom deres beslutning i forrige uke: Fortsett å modifiser 360’ene og 550’ene slik dere sier dere skal gjøre, så er det fritt frem for grå-importen. Begge partene kaller det en seier. Gråimportørene sier det var en seier for dem, for markedet og ikke minst for kundene. Ferrari-importøren sier litt mer lavmelt at det var en seier for dem, fordi grå-importørene har lovet å gjøre flere modifikasjoner enn de har gjort til nå. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |