Hissige råskinn fra Caterham
Når lille, lette Caterham inngår en allianse med MG XPower, høres det spennende ut. En halv hestekraft pr kilo bil burde dekke behovet for selv de mest lekelystne.
Her i Norge er sannsynligheten størst for at du treffer på
Caterham Seven på Rudskogen eller Vålerbanen. Grunnet sin ekstremt lave vekt er
bilen godt egnet for motorsport. Men drar du til England ser du dem stadig vekk,
også på støvete landeveier. Der blir de fleste kjøpt som byggesett av
entusiaster med egen garasje og en forkjærlighet for skiftenøkler og
skrutrekkere. Grunnmodell i Caterham-familien er Classic som i billigste
versjon koster £12.950 med en 1,4-liters motor på 105 hk. Høres det spett ut?
Det er nok til at den lette doningen gjør unna 0 til 100 på drøye 6,5 sekunder
og har en toppfart på nesten 180 km/t. Versjon Roadsport er bestykket med en 1,6-liter som yter 10
hk mer, men går du for en av de nye MG XPower-motorene på 1,8 liter, kan du
velge mellom 140, 160, 200 eller 230 hk. Når det lette chassiset så er
ytterligere barbert for å få vekten ned på et minimum, snakker vi i verste fall
500 hester per tonn, 0 til 100 på 3,5 sekunder og toppfart på 240
km/t. Her er modellene du kan velge mellom fra Caterham. Prisene er
veiledende i England for byggesett, vil du har fabrikken til å sette sammen
bilen for deg må du ut med et tillegg på £2.250. Selvsagt kommer
norske avgifter på toppen dersom du vil importere et eksemplar.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |