Hondas Civic-diesel og NSX-prisbombe
I tillegg til at Honda, i motsetning til sine andre japanske kollegaer, fortsetter å øke både produksjon og salg på hjemmemarkedet, er det litt produktutvikling på gang. På fabrikken i England legges det nå diesel ned i Civic’en, dessuten slår de av 150.000 kroner på NSX! La oss ta prisbomben først. NSX begynner kanskje å bli en eldre konstruksjon, men er vel fremdeles en av de mest brukbare superbilene på landeveien. Bare det at man kan se ut i alle retninger er en lettelse i forhold til mange av konkurrentene. Konstruksjonen er praktfull, håndverket står i kø for å vise seg frem, og prestasjonene er fabelaktige i begge ender. Altså ikke bare i toppen, for her har du en bil du gjerne kan hoppe ombord i og dra ned til melkebutikken i. 2002-modellen har endel spennende modifikasjoner. For eksempel på det aerodynamiske, som ikke bare har redusert luftmotstandskoeffisienten fra 0,32 til 0,30, men som også har sørget for bedre balanse i front/hekk løftet. Fjæringen er litt endret, og det er kosmetiske endringer – ikke minst nye kulører som klart forteller at her har du siste utgaven.
Men det mest oppsiktsvekkende er at de også har kuttet prisen. Fra fabrikk er den redusert med nesten 150.000 kroner. Resultatet, som er fersk kalkyle hos den norske Honda-importøren, viste (det er heldigvis norske kunder som har vett til å spørre etter fornuftige produkter) en gatepris på 1.070.000 kroner. Røverkjøp, spør du meg. Hva de derimot skal få, er diesel i den nye CR-V. Men det vil nok først skje om et års tid. Så i stedet for å vente på dette kan du jo bare bestille en NSX. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |